Mida ma tavaliselt teen, on see, et seostan konkreetsed kohad (iga küla ja vaenujõu) konkreetse loo või meloodiaga. Need on tihti arvutimängude soundtrackidelt võetud palad, aga mitte alati. Youtube on siin suureks abiks.
Youtube'i, ambientmixeri ja teiste sarnaste lehekülgede probleem on aga selles, et nende kasutamine eeldab Internetiühendust. Kui mäng toimub maal, vanas talukohas, ei pruugi see kättesaadav olla. Seetarvis on olemas selline link, mis on minu arusaamist mööda isiklikuks kasutamiseks legaalne, nagu "youtube-mp3.org", mis muudab mistahes youtube'i video allalaaditavaks mp3 failiks.
Paralleelselt nende meloodiatega on mul eraldi kaust kõiksuguste heliefektidega. Siin on jälle abiks youtube (näiteks otsides "dog barking sound effect" või "medieval batlle sound effect" saab just sellised vasted), aga ka sellised leheküljed nagu näiteks
http://www.sounddogs.com/ ja
http://www.grsites.com/archive/sounds/ , mis lubavad isiklikuks kasutamiseks täispikki näidiseid tasuta alla laadida.
Mängu ette valmistades on mängujuhil ometi aimu nendest paikadest, kuhu tegelased eesolevas sessioonis jõuda võiksid. Iga erineva koha jaoks panen ettevalmistuse ajal need heliefektid sobiva meloodiaga kokku tarkvaraga Wavepad, mis on taas isiklikuks kasutamiseks täiesti tasuta saadaval. Mõnikord hoian käeulatuses ka lühikesi klippe, millega saata näiteks hästi peidetud salaukse avanemist. Olen kasutanud taustale peidetud heliefekte isegi juhtnööridena (taustana puhuvas tuules on vaevukuuldav, aga siiski eristatav sosin, mis paljastab olulise salasõna vmt).
Kõik see nõuab küll natuke sehkendamist, aga iga ettevalmistusega täieneb mu heliefektide arsenal ja muudab tuleviku ettevalmistused selle võrra lihtsamaks. Tulemus on väga nauditav ja panus sisseelamisele asendamatu. Kui tegelased on näiteks üle pika aja tagasi pisikeses külas, kust nad alustasid, siis vana tuttava meloodia kuulmine sinna juurde võimendab äratundmise emotsiooni nagu eimiski muu.
Leian, et ei muusika ega heliefektid üksinda nii suurt panust ei anna. Pealegi on heliefektide mängimisel ilma muusikata eriti kõrvuriivav nende efektide kordus - jälle hakkab sama mees kõrtsis sama joru ajama. Muusika lisamine maskeerib korduvaid helielemente üllatavalt hästi. Kuna aga sama muusikapala kordamine üha uuesti ja uuesti hakkab kergesti närvidele, siis tavaliselt panen heli ja muusika kokku selliselt, et muusika saadaks vaid veerandit või vähemat heliribast. Täpne vahekord sõltub sellest, kui pikalt pärisajas tegelased seal eelduslikult viibida võiksid. Eesmärk on sättida taust selliseks, et muusikapala kordaks end piisavalt kordi, et mängijatel see paar kuud hiljem (vähemalt alteadlikke) seoseid tekitaks, kuid samas mängu ajal närvidele käima ei hakkaks. Selles mängib olulist rolli muidugi ka voluuminupp.
Näide palast, mille panin kokku ühe mägilinnuse ümber koondunud küla jaoks:
https://drive.google.com/file/d/0B08y3P ... sp=sharing