Foorumi Avalehele

Jäta vahele kuni sisuni


Rollimänguteoreetilisi asju

Vaba vestlus rollimängulistel teemadel

Moderaatorid: mart, Irve

Kasutaja avatar

Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Irve 13:19 31. Dets 2009

Teen jälle häbitut reklaami, aga ma ei usu, et kõik on harjunud neljapäeviti kontrollimas käima. Kirjutasin omaarust väga huvitava asja kokku. Sellest et kuidas mängud iseloomustuvad ja kuidas "igaühele oma" rollimängudes avaldub.

http://sisalik.dragon.ee/2009/12/31/kolmikmudel/
Irve
paranoik
 
Postitusi: 6659
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Udutont 19:32 31. Dets 2009

Huvitav lugemine, tänud häbitu enesereklaami eest! :)
Carpe DM!
Udutont
Arhimaag
 
Postitusi: 1664
Asukoht: uttu tõmmatud

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas KEK 18:45 1. Jaan 2010

ma olen vimasel ajal mõelnud palju päris elus rollimängu olemuse ja meeletu potensiaali peale.
olen enda jaoks mõned asjad ka lahti mõelnud, kahjuks ei mõista ma eriti hästi kirjutada ja pigem räägiksin sellest.

proovin ikkagi veid ennast selgitada, sest on tunne, et on tarvis.

mida annab meile erinevatesse tegelaskujudesse läbinisti sisse elamine?
kirjutan nüüd larbist nii nagu see olla võiks, mitte nii nagu see tihti on.

mida rohkematesse tegelaskujudesse sa päevaks-paariks sesse elad, proovid kõigest väest käsitleda ümbritsevat maailma läbi valitud tegelaskuju silmade ja arusaamade, seda kirjumaks muutub sinu enda potensiaalne maailmakäsitlus. seda rohkemate erinevat nurkade alt oled sa võimeline ennast ümbritsevat käsitlema.

inimesi takistavad puhast reaalsust tajuda tema meeled ja tema teadvus, mis põhjalikult moonutavad seda mis on. teadvus on enda ümber ehitanud blokaadi, mis takistab infol, mida ei kinnita vähemalt kaks meeleelundit, üldse tajumiseni jõuda. seega väga suur kogus infost jääb lihtsalt "junkina" kõrvale, see info ei pruugi olla ebavajalik, lihtsalt teadvusele tundub, et see on. läbi rollimängude on neid piire võimalik ähmastada ja laiendada, kuna tekib uusi referentspunkte. sa ei ole nii fikseeritult paigal oma algses teadvuses, kuna oled ohutus ja kõikvõimalikus keskonnas (mängus) saanud läbi elada kõiksugu erinevaid lähenemisviise ja situatsioone.

kas see jupike mõttekäigust kõlab kellelegi loogiliselt?
KEK
Ruunitundja
 
Postitusi: 478

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas arpeau 21:47 1. Jaan 2010

Vägagi!
Tegin oma kursa- ja diplomitöö sel teemal, et 'on potentsiaali' ja 'arendab' mitmekülgselt!
:)
Arpeau
arpeau
Manatark
 
Postitusi: 597
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Irve 22:33 1. Jaan 2010

Ma pole päris kindel, et larp oluliselt minu maailma tajumist mõjutanud oleks.

"Ohutus" situatsioonis eksperimenteerimise osas nõustun: mu võimalike situatsioonidele reageerimisvõimaluste hulk on tänu larbile radikaalselt laienenud.

Kuna olen pidanud situatsioonidele n-ö. ebakarakteristlikult reageerima pidanud, on need reaktsioonid läbi harjutatud ja "kuskil riiulis" ootamas. Kes mäletab Erieni Cor'i, siis kogu see tema laulikukäitumisega õpitu on mulle ellu kaasa tulnud.
Irve
paranoik
 
Postitusi: 6659
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas mart 13:13 4. Jaan 2010

Seda kolmnurga skeemi vaadates tekkib tunne, et see on omajagu tinglik. See sunnib vägisi kolme omadust vastandama, mis ei pruugi alati nii olla.

Minu arvates on rollimängudes üks olulisemaid komponente valikud, mida antakse mängitavale persoonile. Selliseid valikuid, mis oluliselt mõjutavad teda ja/või mängumaailmat. Mängitav persoon ei saa ja ei tohigi olla kõikvõimas, aga valikud peavad tal olema. Harilikult on sellise valiku ees seismine mängu kulminatsioonipunkt (soovtav on mängijal lasta selle valiku tegemise ees mõnda aega "praadida", et oleks võimalik valiku tagajärgede suuruse üle järgi mõelda ja et kulmineerumine kohale jõuaks). Minu arvates on mängujuhi üks olulisemaid kohustusi neid valikuid organiseerida.

Selline valikuga mäng on ühteaegu nii "draama" kui "mäng", see ei ole eriti "simulatsioon", kuid võib mõnedel juhtudel olla ka seda.

Ebakõla tekkib ilmselt nende kolme omaduse definitsioonide hägususest. Kuidagi võiks eht vastandada "armutut õiglust reeglite osas" ja "draama läbisurumist reeglitest hoolimata". "Simulatsioon" ei oma nendega eriti mingeid seoseid.

Võib-olla saaks seda kujutada koordinaatteljestikuga, kus ühel teljel on "realism" (reaalsuse puudumisest kuni täieliku reaalsuseni) ja teisel on "väljakuulutatud reeglitest kinnipidamine" (reeglite täielikust ignoreerimisest kuni reeglite masinliku järgimiseni). Ma ainult ei tea, kas see meid kuidagi targemaks teeb :)
mart
Dominus Monstrorum
 
Postitusi: 1001
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas KEK 17:00 4. Jaan 2010

ma mõtlen, et see komlnurk hakkaks tööle siis, kui draama sõnastada ümber looks/story'ks/jutuks.

sel juhul oleks kõik vajalik olemas: lugu, mäng ja simulatsioon.

ilma loota pole mängu ja simulatsiooni, ilma mänguta pole lugu ja simulatsiooni, ilma simulatsioonita pole mängu ja lugu.

mis teie arvate?
KEK
Ruunitundja
 
Postitusi: 478

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas mart 17:28 4. Jaan 2010

Minu argument on selles, et see kolmnurk üritab vastandada, mis on omajagu kunstlik.

Oletame, et kui ma selle kolmnurga järgi tahan teha väga "draamat" ja väga "mängu", siis ma kandun "simulatsioonist" väga kaugele. Ja kui ma tahan "mängu" osa veelgi suurendada, siis ma eemaldun "draamast".

See on umbes nii, et on olemas 100% mänguomadusi, mille sisse peab mahtuma 3 komponenti. Näiteks 40% mängu, 50% draamat ja 10% simulatsiooni. Ma ei saa teha sellist, kus oleks 70% draamat, 95% mängu ja 40% simulatsiooni.
mart
Dominus Monstrorum
 
Postitusi: 1001
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Irve 17:39 4. Jaan 2010

See vastandumine on mudeli üks põhikriitikaid ja üritasin seda artiklis ka veidi selgitada. Olen täiesti nõus, et on olemas valikud, mis samaaegselt rahuldavad mitut kriteeriumit.

Üldreeglina samas on minul küll loo, usutavuse ja reeglite vahel väike konflikt, mis laheneb loo kasuks. Et on olemas sellised alternatiivkulud.
Irve
paranoik
 
Postitusi: 6659
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Attila 13:03 5. Jaan 2010

mart kirjutas:See on umbes nii, et on olemas 100% mänguomadusi, mille sisse peab mahtuma 3 komponenti. Näiteks 40% mängu, 50% draamat ja 10% simulatsiooni. Ma ei saa teha sellist, kus oleks 70% draamat, 95% mängu ja 40% simulatsiooni.

Ei saa teha jah. Protsent näitab suhet terviku osade vahel, mitte väärtust. :)
Ja kolmnurk näitab niisamuti jaotust, mitte väärtust. Kolmnurga keskele võiksid ennast asetada nii kõiki kolme aspekti täiel rinnal nautiv elujõuline rollimängija, kui ka selline "mängija" kel neist kolmest võrdselt ükstaspuha on.

Kolmnurga eesmärk on anda suundumus. Ehk kui teed mängu seltskonnale, kes hullult "simulatsiooni" ja "mängu" fännab, siis neile sa ka rõhud. Mitte et draama kõrvale jätta tuleks, aga mugavam on.
Ütleme, paslik näide siinkohal: selline lahingmängudega üritus... Võid sinna juurde ju loo mõelda ning kindlasti oleks see pluss. Aga enamik saavad oma kaifi juba kätte erinevate ülesannete täitmisest, rühmatööst, lahinguehtsusest ja adrenaliinist... Lugu seaks ainult korralduslikke piire.

Mängu ja draamat eristada püüdes, mis minu arust segaseks on jäänud: (traditsiooniline rüütel-päästab-printsessi-lohe-küüsist näitel)
Mänguline kulg ja valikud. Rüütel saab teada, et lohe vangistas printsessi, sõidab kohale, leiab viisi (valib) lohe alistamiseks ning viib selle ellu. Tasuks misiganes (pool printsessi ja kuningriik) ning rahulolu mängu võitmise üle.
Valikud on tingitud peamiselt küsimustest kuidas? kuhu poole? mil viisil? jne.
Loolise kulgemise puhul ootab rüütlit kehastav mängija aga rohkem pöördeid ja üllatusi. Näiteks ilmub mingi hall vanamees, kelle sõnul on "printsess" hoopis kuri nõid... Ja nüüd alles peab rüütel hakkama langetama tõelisi valikuid.
Valikuid tingivad küsimused oleksid kas? ja miks?

Rõhutaks siinkohal veelkord, et tegu ei ole minu arust vastandava graafikuga, vaid sellisega, mis näitab kuhu ja millele rõhutakse, mida mängust oodatakse-loodetakse.
Võimalus on üks miljonist, aga postitus võib siiski asja ette minna.
Attila
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1261
Asukoht: Ugala

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Irve 15:26 5. Jaan 2010

Artikli teemadel tegelikult selline küsimus: kui paljud teist mängujuhina "Sotsiaalse" küljega arvestavad või arvestama on pidanud?

Üldreeglina ignoreerin seda tahku loomuomasel viisil empaatianäärme alatalituse tõttu, kuid mul on olnud kohti, kus tagantjärele tarkus ütleb, et oleks pidanud. Võib-olla üks asi mida teinud olen, on see, et olen püüdnud gruppi panna sedasi istuma, et vaiksemad tegelased oleks mulle lähemal ja veidi arvestanud kõrvuti-istujate osas, et ei tekiks lobisemispaare.

Mängusiseselt olen vist mõnikord episoode ka mängijate iseloomudele kohandanud, aga seda mitte olulisel määral.
Irve
paranoik
 
Postitusi: 6659
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas KEK 15:50 5. Jaan 2010

Irve kirjutas:Artikli teemadel tegelikult selline küsimus: kui paljud teist mängujuhina "Sotsiaalse" küljega arvestavad või arvestama on pidanud?


ideaalis võiks asjad olla nii, et peaksid arvestama mängijate tegelaskujude "sotsiaalse" küljega ja sellest piisaks.
KEK
Ruunitundja
 
Postitusi: 478

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas mart 16:46 5. Jaan 2010

Sotsiaalse küljega arvestamine ei ole puudutanud mängu muid aspekte (sisu, reegleid jne).

Ma olen mängudel harilikult (eriti kui mängijaid on palju) tuletanud mängiatele enne mängu ja ka mängu käigus meelde, et kõik mängijad tahavad mängust osa saada. Kui keegi on juba palju tegutseda ja rääkida saanud, siis jälgigu nende käitumist kes veel seda teha saanud pole, ning andku neile ka võimalus tegutseda.

Lisaks olen veidi tahaplaanile jäänud mängiate käest ise küsinud, mida nemad kavatsevad teha ja arutelu käigus küsinud nende arvamust, pakkudes neile sel teel sõna ja tegutsemisvõimalust.

Probleem pole olnud mitte niivõrd selles, et keegi oleks tagasihoidlik, vaid selles, et osad mängiad võivad sattuda tegutsemissoone peale ja siis tuleb jälgida, et nad üle ei pingutaks ja kõigile võimalusi jääks.

***

Mis puudutab mängitavate persoonide suremist, siis olen mistahes mängu ja mängija puhul üritanud vältida juhuslikku surma. Seda siiski mitte reegleid väänates. Surmad peaksid olema mängu jaoks olulised: dramaatilised, kangelaslikud jne. Tihti kulutab mängija mängitava persooni tegemisse palju aega ja seda aega ei tohi naljaviluks lasta raisku minna (vähemalt mängudes kus mina olen osalenud, on võimalik, et mängitakse ka teisiti). Samas tuleb suremise vältimisega olla ettevaatlik, mängijal ei tohi mingil juhul tekkida tunnet, et tema persooni hoitakse elus. Õigus saada surma on üks mangitava persooni põhiõigusi :)
mart
Dominus Monstrorum
 
Postitusi: 1001
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas KEK 16:59 5. Jaan 2010

mart kirjutas:Õigus saada surma on üks mängitava persooni põhiõigusi :)

lisaks veel õigus omandada teadmisi.
õigus omandada kogemusi.
õigus unistada.
õigus mitte karta.

mis veel, aidake mul täiendada seda nimekirja.

hoidke mängitavate persoonide põhiõigusi! :)
KEK
Ruunitundja
 
Postitusi: 478

Kasutaja avatar

Re: Rollimänguteoreetilisi asju

PostitusPostitas Udutont 17:06 5. Jaan 2010

Üks ammune laagrimäng algas nii, et enamik tegelasi istus vangis. Täpsemalt istuti orkide vanglas. Üks haldjapersooniga mängija ei kannatanud situatsiooniga kaasnenud persooni alandamist välja. Ta ei läinudki "käima", ka ammu pärast vanglast pääsemist, st tema jaoks oli mäng rikutud. Moraal: teatud mängijate "sotsiaalse" taustaga tuleb arvestada ka mängu sisu kokku pannes.
Carpe DM!
Udutont
Arhimaag
 
Postitusi: 1664
Asukoht: uttu tõmmatud

Järgmine

Mine Rollimäng

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


cron
© Dragon.ee | E-post: dragon@dragon.ee | HTML'i kontroll
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.6