Algselt hakkasin kirjutama vastust koolitulistamise teemasse, aga mõtted läksid hoopis teisele rajale.
Haridussüsteem on üks valdkond, kus võiks eksperimenteerida, kuna kõiketeadjad me veel ei ole ning olemasoleval süsteemil on natukene liiga palju vigu. Kas võiks katsetada uut tüüpi koole? Näiteks väga huvitav on selline küsimus, et kui oluline on spetsialiseerumine ja kui oluline on silmaringi laiendamine ja mitmekülgsus; kui palju võib anda piitsa ja präänikut; kas piits ja präänik tuleks asendada individuaalse nõustamisega ning kui palju see pull kõik kokkuvõttes maksma läheks. Kas lasta õpilastel valida auditoorse / praktilise / koduse töö osakaalu, kas seda saab kuidagi üheselt hinnata? Reaal-, elu- ja humanitaarteaduste, kunstide ning rakendustegevuste osakaal?
Konkreetse näitena hariduse vallast mõtlesin, et näiteks kehalist kasvatust, bioloogiat ja füüsikat annaks omavahel seostada küll. Näiteks antakse õpilastele questid, et on vaja tuua tammetõru, võilill ja malts ning hiljem lasta ära mõõta, mis on tammetõru keskmine kaal seekord. Kehalises kasvatuses võiks mõõta inimese liigutuste momenti, kiirust, jõudu; vaadelda, kui kiiret vilkumist hakkab inimene tajuma ühtlasena, ja siis andmeid statistiliselt analüüsida. Ühesõnaga, rohkem teooria ja praktika sidumist, siis oleks nii teoreetikutel kui praktikutel huvitavam.
Võiks ka mõelda, kui palju on vaja ühiseid elemente meediafiguuri-, teadlase-, ehitaja-, müügiesindaja- või kunstiambitsiooniga inimese haridusteele. Üks omapärane mõte, mille autoriks ma ennast pidada ei või, oli selline, et näiteks ülikool võiks olla natukene aega pärast keskkooli, nii, et inimene võiks natukene enne ringi vaadata ja jõuda selgusele, et mida ta endast tahab, ning alles siis hakata edasi spetsialiseeruma või ülikooli minema. Tuleb tunnistada, et oma loogika siin on: aastake ehitusel, müüjana, sõjaväes, ümbermaailmareisil, huvikeskuses või laboris pipeteerijana käpa harjutamine ei tule ehk pahaks.
Et kui huvi on, siis võiks sel teemal tõsisemalt arutleda.
One Mend-fault is worth two Findfaults, but one Findfault is better than two Makefaults - Benjamin Franklin