Foorumi Avalehele

Jäta vahele kuni sisuni


Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

Vestlus poliitika- ja religiooniteemadel

Moderaator: ohpuu

Foorumi reeglid
1. antud alafoorumi moderaator on ohpuu.
2. tal on 6igus siin foorumis teie postitusi vajadusel muuta ja kustutada.
3. ta v6ib, aga ei pea p6hjendama suvalise posti muutmist/kustutamist.
4. ta võib teemasid oma suva j2rgi lukustada.
5. kellele need reeglid ei sobi, 2rge palun postitage siin foorumis.

Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Orz 21:47 16. Nov 2007

Algselt hakkasin kirjutama vastust koolitulistamise teemasse, aga mõtted läksid hoopis teisele rajale.

Haridussüsteem on üks valdkond, kus võiks eksperimenteerida, kuna kõiketeadjad me veel ei ole ning olemasoleval süsteemil on natukene liiga palju vigu. Kas võiks katsetada uut tüüpi koole? Näiteks väga huvitav on selline küsimus, et kui oluline on spetsialiseerumine ja kui oluline on silmaringi laiendamine ja mitmekülgsus; kui palju võib anda piitsa ja präänikut; kas piits ja präänik tuleks asendada individuaalse nõustamisega ning kui palju see pull kõik kokkuvõttes maksma läheks. Kas lasta õpilastel valida auditoorse / praktilise / koduse töö osakaalu, kas seda saab kuidagi üheselt hinnata? Reaal-, elu- ja humanitaarteaduste, kunstide ning rakendustegevuste osakaal?

Konkreetse näitena hariduse vallast mõtlesin, et näiteks kehalist kasvatust, bioloogiat ja füüsikat annaks omavahel seostada küll. Näiteks antakse õpilastele questid, et on vaja tuua tammetõru, võilill ja malts ning hiljem lasta ära mõõta, mis on tammetõru keskmine kaal seekord. Kehalises kasvatuses võiks mõõta inimese liigutuste momenti, kiirust, jõudu; vaadelda, kui kiiret vilkumist hakkab inimene tajuma ühtlasena, ja siis andmeid statistiliselt analüüsida. Ühesõnaga, rohkem teooria ja praktika sidumist, siis oleks nii teoreetikutel kui praktikutel huvitavam.

Võiks ka mõelda, kui palju on vaja ühiseid elemente meediafiguuri-, teadlase-, ehitaja-, müügiesindaja- või kunstiambitsiooniga inimese haridusteele. Üks omapärane mõte, mille autoriks ma ennast pidada ei või, oli selline, et näiteks ülikool võiks olla natukene aega pärast keskkooli, nii, et inimene võiks natukene enne ringi vaadata ja jõuda selgusele, et mida ta endast tahab, ning alles siis hakata edasi spetsialiseeruma või ülikooli minema. Tuleb tunnistada, et oma loogika siin on: aastake ehitusel, müüjana, sõjaväes, ümbermaailmareisil, huvikeskuses või laboris pipeteerijana käpa harjutamine ei tule ehk pahaks.

Et kui huvi on, siis võiks sel teemal tõsisemalt arutleda.

One Mend-fault is worth two Findfaults, but one Findfault is better than two Makefaults - Benjamin Franklin
°
Orz
Arhimaag
 
Postitusi: 1453
Asukoht: Eesti

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Tindome 17:45 17. Nov 2007

teabe seostamine rakendusega - hädasti vaja, ainus meetod info ka pikemaks ajaks mälusse vajutada, aga ülaolevat ebatraditsioonilist vormi pakkuv ettepanek põhjustaks ilmselt haridusministeeriumi tädide massisuitsiidi.

Tegelikult oleks isegi teabe seostamine muu teabega esialgu täiesti abiks. mitte et "lahenda ülesandeid, kasutades neid valemeid, mille muide mõtles välja Xxxx aastal XXX!" vaid ka arusaamine, mille jaoks sihanadaste valemite abil saadud tulemusi kasutatakse ja mismoodi on see kõik seotud suure looduse ringkäiguga.

Üldiselt olen ma kritiseerima tugevam kui lahendusi välja pakkuma, sest lahendused peaksid olema suured ja komplekssed, samas pole vaja olla eriline süsteemigeenius nägemaks, et praegu on asi veidralt silmakirjalik. (Mida koolis kõige edukamalt õpitakse-õpetatakse? Loomulikult kergema vaevaga läbi saamist, köite vahelt läbi pugemist, süümepiinadeta petmist ja karja sobitumist, eksole. Aga räägitakse millegipärast hoopis Tarkusest ja Mõistusest, mis on haridussüsteemi produktidena suht kõrvalised - miks muidu on nii, et haritumatest peredest, isegi kui suhteliselt vaestest, tulevad haridusmaastikul edukamad inimesed? Ikka seetõttu, et tegelikult loeb silmaringi ja mõistmise juures pigem üldine keskkond kui koolitöö. Kool raamatut armastama ei pane, kui see kodus loomulik pole.)
Tindome
Loitsija
 
Postitusi: 716
Asukoht: vahel maa ja vahel taeva

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Udutont 19:07 17. Nov 2007

Sel teemal on mõeldud palju ja ka üht-teist tehtud. Võiksid näiteks püüda forumant traati sellest rääkima meelitada.

Orz kirjutas: Haridussüsteem on üks valdkond, kus võiks eksperimenteerida,


Haridussüsteemiga eksperimenteerimisel tuleb arvestada asjaoluga, et eksperimendi vilju, ükskõik kas magusaid või kibedaid, saab maitsta alles pikkade aastate kui mitte aastakümnete pärast. Pahatihti kiputakse seda ignoreerima ja väga kergekäeliselt kõiksugu muudatusi tegema. Ma usun, et ma väga ei eksi, kui väidan, et haridusüsteemis on vähemalt viimased 20 aastat toimunud lõputu reform ja eksperimenteerimine.

Orz kirjutas: Näiteks antakse õpilastele questid, et on vaja tuua tammetõru, võilill ja malts ning hiljem lasta ära mõõta, mis on tammetõru keskmine kaal seekord.


Miks ka mitte. Kuigi põhimõtteliste uuendustega kaasneb alati vindi ülekeeramise risk. Omal ajal sattusin gümnaasiumi tasemel õppima alternatiivkooli (õigemini õppisin kahes keskas korraga: ühes tavalisel ajal ja teises õhtuti ja nädalavahetusel). Sinna olid kokku tulnud hulk tarku ja huvitavaid õpetajaid. Rõhk oli humantaaril ning kuna nõukaaegne haridus rõhus pigem reaalile, siis nö vastukaaluks katsetati reaalainetele "humanitaarset" lähenemist. Näiteks bioloogiatunnis vaatasime üheksoos mustikavart ja arutasime, mis mõtteid see tekitab. :) Teise näitena: kuidas saame teada mis on puu ümbermõõt? Embame puud! :D OK, kõik polnud kaugeltki nii äärmuslik, kuid sellegipoolest jäi ühes koolis käijatele haridus kohati lünklikuks või mis ehk veelgi olulisem: kuuludes erineva lähenemisega vähemuse hulka on raske toime tulla - nt teha ülikooli sisseastumiseks bioloogiaeksamit.
Carpe DM!
Udutont
Arhimaag
 
Postitusi: 1664
Asukoht: uttu tõmmatud

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tank 14:11 18. Nov 2007

haridus on ajalooliselt olnud väga konservatiivne valdkond. sestap me ei saa väga rääkida "eksperimenteerimisest" selles mõttes, et võtame grupi lapsi, proovime neid uutmoodi õpetada ja siis vaatame millised inimesed neist kasvavad. väga tobe oleks ju pärast konstanteerida, et "eksperiment õnnestus, saime teada et antud õpetusmetoodika ei tööta. katsegrupist said paadialused ja kurjategijad". seega, iga muutus mida me haridussüsteemis teeme, peab juba eelnevalt olema õigustatud positiivsete ootustega. vastasel korral ei ole avalikku huvi, et seda teha.

dilemmasid on koolisüsteemis mitmeid. individuaalsuse-autoriteedi telg: kas kasvatada üles kooris määgiv lambakari, kes järgib ilusti koolis õpetatud väärtussüsteeme ja autoriteete aga ei ole võimelised iseseisvalt mõtlema, või kogum oma peaga mõtlevaid indiviide, kes individuaalsete erinevuste tõttu ei suuda kollektiivina koos eksisteerida. autoriteeti järgiv lammas tuubib kooliõpikust andmeid ja ülesannete lahenduskäike pähe, mõtlev õpilane aga õpib mõtlema ja hakkab õpetajale vastu vaidlema. mõlemal on oma head ja vead. mõtlev õpilane on küll koolile tülikam :)

kolmas dilemma on praktiline väärtus tööturul vs. üldinimlik areng. hariduspoliitikast rääkides praktiliselt alati jõutakse tööturuni, tihti keskendutaksegi ainult sellele. selle kohaselt on väga vaja õpetada keeli, matemaatikat ja eesti keelt, sest need ained on vajalikud tööturul läbilöömiseks. aga kooli ülesanne ei ole lihtsalt muuta lapsed töötajateks. koolikohustuse sätestamisega on riik võtnud omale kohustuse hoolitseda laste eest ka teistel tasanditel. mõne aasta tagune usuõpetuse alane diskussioon oli üks väheseid näiteid, kui arutleti haridusest veidi laiemalt kui vaid kutseõpetuse vaatevinklist.

orz ja hallhulluke, teie ettepanekud koolis õpetatava materjali sidumiseks on päris head. ma usun et see on tuleviku tee - mitte enam käsitleda aineid eraldiseisvatena - matemaatika, keel, füüsika, bioloogia, vaid käsitleda neid integreeritud tervikuna, sest nii nad ju ka esinevad pärismaailmas.
of DEATH!
tank
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1149
Asukoht: maailm

PostitusPostitas Orz 18:56 20. Nov 2007

Võtmesõnad oleks siis siiamaani õppematerjali omavaheline seostatus, õppematerjali praktiline väärtus, individuaalne areng vs ametioskused ning vindi ülekeeramise oht... Mõtlen seda veel läbi.
°
Orz
Arhimaag
 
Postitusi: 1453
Asukoht: Eesti

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Akallabeth 14:43 25. Nov 2007

minu tagasihoidlik arvamus:

hiljuti osalesin ühel pisikesel koolitusel, kus räägiti meedia mõjust. rühmas arutasime palju asju ja üks järeldus millele me jõudsime on see, et kool ei ole populaarne. palju popim on kuskil oma autosid tuunida ja nt. virus chillida või mida iganes kellelegi teha meeldib.
minu arvates, võiks enne üritada noorte väärtushinnanguid natuke reaalsemateks muuta ja siis hakata mõtlema, milliseid muudatusi oleks vaja.
ja nende väärtushinnangute jaoks võiks koolides olla juba üsna varakult näiteks kasvõi kord nädalas tund, kus neile tutvustatakse lähemalt meedia mõju ja selgitatakse ära, miks ei tasu end reklaamide ja staaride järgi riietada või nende järgi käituda.
pealtnäha tundub see suht tühine õpetamine aga hämmastavalt palju noori ei anna endale oma tahtmistes, kellegi moodi olla, aru. (nt. üks suurimaid anoreksia põhjuseid on piitspeened modellid ja staarid)
I'm all that I hate...
And I'm far from all that I love...
...gone..
Akallabeth
Vanem õpipoiss
 
Postitusi: 79
Asukoht: Rapla/Tallinn

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Mutabor 1:09 29. Nov 2007

Orz kirjutas:Haridussüsteem on üks valdkond, kus võiks eksperimenteerida


Laste elusaatuse ja tulevikuga võiks mitte eksperimenteerida.
Mutabor
Haldjate õpilane
 
Postitusi: 384

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Mutabor 1:11 29. Nov 2007

Akallabeth kirjutas:rühmas arutasime palju asju ja üks järeldus millele me jõudsime on see, et kool ei ole populaarne. palju popim on kuskil oma autosid tuunida ja nt. virus chillida või mida iganes kellelegi teha meeldib.


Ma arvan, et asjad, mis nõuavad süstemaatilist vaimset pingutust ja vähegi järjekindlat tööd, on kõik teatud vanuses ebapopulaarsed, on seda kogu aeg olnud ja jäävad selleks.

Kui tõtt öelda, pole ma isegi sellest vanusest päris väljas :6:
Mutabor
Haldjate õpilane
 
Postitusi: 384

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas morminas 2:10 18. Mai 2008

koole sulgedes loomulikult nagu eestis seda juba tehakse
Kunagi ei tea mis on nurga taga, tihti leiate sealt tupiktänava, kustkohast tuleb leida väljapääsa, harva on võimalus astuda samm tagasi.
Mõelge elu üle järele ja mõlge enne kui teete. Kuid iial ärge kurvastage sest elatakse vaid kord.
morminas
Rändlaulik
 
Postitusi: 159
Asukoht: viljandi

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Orz 14:45 19. Mai 2008

Mutabor kirjutas:Laste elusaatuse ja tulevikuga võiks mitte eksperimenteerida.

Raske on ette kujutada, milline oleks maailm siis, kui keegi ei oleks kunagi püüdnudki laste elusaatust heas suunas mõjutada.

See eksperimenteerimine võib ju mõne jaoks tähendada laste mutileerimist või toppimist kurjade teadlaste laborisse katsejäneseks, ent see võib tähendada ka vastutustundlikku hoolitsust, mis ei piirdu traditsioonide ja stampidega. Mina mõtlesin heatahtlikku ja vastutustundlikku eksperimenteerimist ning halbade traditsioonide vältimist. Eks näis, mida toovad kaasa järgnevad eksperimendid: laste füüsilise karistamise keelamine, võimaldamine kooli asjades (rohkem) kaasa rääkida, uued õppekavad, vaktsineerimised. Oleneb eksperimenteerimisest ja selle asjaoludest; ma ei mõelnud midagi halba.
°
Orz
Arhimaag
 
Postitusi: 1453
Asukoht: Eesti

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas tank 15:22 19. Mai 2008

sa kasutad lihtsalt vale mõistet. eksperimenteerimine tähendaks, et haridussüsteemi juhid teevad muutusi eesmärgiga näha nende mõju.
reaalsuses aga tehakse muutusi ikka sellepärast, et EKSISTEERIB POSITIIVSE MÕJU OOTUS. no vähemalt teoorias.
of DEATH!
tank
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1149
Asukoht: maailm

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas Orz 16:11 19. Mai 2008

See on tõesti parem sõnastus. Sõna eksperimenteerima võib mõnel inimestel seostuda näiteks Dr Mengelega ja siis järgneks mõttetu semantiline vaidlus. Positiivse mõju ootus oli just see mida mõtlesin. Tänan.
°
Orz
Arhimaag
 
Postitusi: 1453
Asukoht: Eesti

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas azrael 21:33 26. Mai 2008

Elektroodidega saab peaaegu kõike õpetada...
I think I can give away one of my seven doomsday devices and still be feared!
azrael
Tõeotsija
 
Postitusi: 177
Asukoht: Tartu

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas tank 23:16 26. Mai 2008

azrael kirjutas:Elektroodidega saab peaaegu kõike õpetada...


ehk sa seletad täpsemalt, mida sa sellega mõtlesid?
of DEATH!
tank
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1149
Asukoht: maailm

Kasutaja avatar

Re: Kuidas võiks haridussüsteemi paremaks teha?

PostitusPostitas logerin 11:08 27. Mai 2008

asi kisub juba pingeliseks....
logerin
Haldjate sõber
 
Postitusi: 324
Asukoht: Tartu

Järgmine

Mine Poliitika ja religioon

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


cron
© Dragon.ee | E-post: dragon@dragon.ee | HTML'i kontroll
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.6