Postitan ka ühe lingi, millelt leiab materjale, millega tutvusin umbes kuu aega tagasi ja mis pani mind mõtlema. Värk on üsna keeruline ja minu jaoks on värk üsna loogiline, mitut mõttekäiku ei suutnud jälgida ja olen seetõttu mõnevõrra skeptiline, aga üldiselt on kõva teooria valmis treitud ja väärib süvenemist. Kuna materjali on äärmiselt palju, siis ma pole muidugi seda kõike läbi töötada jõundud. Lisaks muule on see veel raske ka!

NB! Tegu on teooriaga, mitte teaduslikult aktsepteeritud tõega.
http://209.87.142.42/y/indexa.htm
ohpuu kirjutas:Tavainimesi käsitlen vahel mingi teatava tunnuse alusel "eriliste" inimeste võrdlusgrupina.
et harilik markeeritud (+) VS markeerimata (-) opositsioon? teadlane VS tavainimene, kus tavainimeste hulka kuuluvad kõik need, kes teadlasteks ei kõlba? teadlasi saab määratleda näiteks hariduse, töökoha ja indekseeritud publikatsioonide järgi. kui tavainimene endale need või kriitilise massi neid tunnuseid hangib, siis on teadlane ehk markeeritud yksus

, aga muidu mitte.
Hm, opositsioon? Võib-olla. Kõlbamine - ei ole minu mõte. Kas on teadlased või ei ole, kõlbamises ei ole küsimus. Kes otsustab, et ei kõlba? Mille alusel? mida pead silmas?
Tunnustele vastamine ja selle järgi liigitamine - lahterdamine - on aga just täpselt see, millest ma räägin. Tundus et said sellest aru, kõlblikkuse teema sisselülitamine vihjab veale meetodis. Analoogia: iga mees, kes jõuab ringi joosta ja püssiga lasta ei ole veel sõdur.
Mis puudutab teadmise ja uskumise osa, siis ühelt poolt on nad küll lahus, aga ka teaduses on see uskumise temaatika sees: ühelt poolt võib ju faktiteadmise omaks võtta, aga kui sellele oponeerib teine seisukoht, siis jääb asi ikkagi "eksperthinnangule" ehk siis usupõhiseks. Inglise keeles on veel selline tore sõna nagu
plausibility - usutavus. Teadmine muutub usutavaks siis, kui arseda on võimalik kas kogeda või siis sellest aru saada / ettekujutust saada. On olemas ka teadmisi, millest tegelikult inimene ei saa aru / pole kogenud, see on üks nõrk teadmine, vähemalt nii ma väidan. Teadmised on argumendid küll, aga kaalukad argumendid on need alles siis, kui neisse saab uskuda - kas võin nii väita?
Väga raske on vastata küsimusele, kumb on enne, kas uskumine või teadmine. See on vist erinevates olukordades erinev. Koolis käies igatahes uskusin osadesse teadmistesse, kuna teadmised olid esitatud autoriteedi poolt, aga mitte alati.
Kuningas ei ole kunagi alasti? Samas, skeptilise inimesena, kes tahab asjadest aru saada, ma kõike ka ei uskunud, näiteks seda, et inimene tunneb nelja maitset. Halloo, see on ju nonsens selle jaoks, kes on eales neid nelja põhimaitset eraldi ja suvalises kombinatsioonis proovinud. Loomulikult oli siis umami- ehk viienda maitse retseptor veel avastamata, aga kui pakutud teadmine ei ole usutav, siis võib selle küll teadmisena omaks võtta, ent mitte kasutada, kuna sellel on vähe kaalu, vettpidavust. Teadmine, millesse ma ei usu, on vajalik ainult kontrolltöö jaoks. See on ka peamine alus, mille põhjal ma haridust bashin. Samas väga suur hulk inimesi on kogenud ka teadmiste mittevajalikkust, aga kui ikkagi autoriteedid ütlevad, et inimene, sinu kogemus / arusaamine on jama, siis leidub ka neid, kes seda usuvad, sest lolliks ega hulluks ei taha keegi jääda.
Usk. Uskumine on mõnes mõttes tunduvalt kiirem lahendus asjadest arusaamiseks, kuna minu praeguste teadmiste kohaselt ei ole võimalik aru saada asjadest, millesse ei usuta. Samas, alati võib ju arusaam olla sellel tasandil, et võetakse kellegi kuulutadud tõde enda isiklikuks tõeks: teiste kogemustest õppimine ei ole ju paha, aga samas võimaldab masside sellise strateegia kasutamine neid omada. Kas inimeseloom võib uskuda "igasugust jama" ja selle teadmiseks võtta? Eriti, kui see võimaldab lahendada mingisuguse (pseudo)probleemi, näiteks suunata oma viha mingisuguse rahvusvähemuse peale, kuna "need on kõik kaabakad." Mina näiteks usuksin valet sõpradelt, kes tahaksid mulle mingit jälkust sisse sööta, kui ma olen veendunud nende heas maitses.)
Küsimus usu kohta: mis arvate, kas kogemusesse usutakse ning seejärel võetakse see teadmiseks või tulevad need korraga. Ma ise ei ole saa aru. Millest ma ei ole väga hästi aru saanud, on see, kas seostesse uskumine, seoste teadmine või mõlemad on mehhanismid, mis võimaldavad arusaamist. Minu praeguste arusaamade kohaselt on uskumine ja teadmine täielikult teineteisest sõltuvad, nagu kaks kaarti, mis toetuvad teineteisele ja ei saa üksteiseta hakkama. Usk teadmiseta on pime; Teadmine ilma usuta on mõttetu. Kusjuures, see on vist Einsteini mõte, millega ma kohe nõustusin. Ühesõnaga, teadmised ja usk on üksteist toetavad, sünergistlikud nähtused.
Küsimus: kas teadmised ja usk tekivad mõlemad ühtemoodi, mis arvata? See on aga üsna keeruline teema, mida on raske lahata.
Kõige vahvam asi on see, kui inimese kogemus ja arusaam on konfliktis. Näiteks inimene teab, et liigjoomine on halb, aga samas ta kogeb soovi juua, kuna see on meeldiv kogemus!!!
Kokkuvõtteks esitan seisukohad:
1. Saan aru, et teaduse ja common-sense (tibu ja kana) vahelised suhted on autoriteedil ehk siis uskumisel põhinevad. Tibu on pärit kanast, nüüd võib tibu kana teatud tingimustel juba kanale asju selgeks teha. Vastused küsimusele "Miks" on kergemini seeditavad, "kuidas" on aga spetsiifiline ja on ilma arusaamiseta niikuinii kuulaja jaoks tajutav kui mumbo-jumbo. Isegi mitte müstika, vaid just mumbo-jumbo.
2. Teaduslik maailmapilt käsitleb maailma läbi analüüsi, kusjuures on küsitav selle tähtsus, kas see on teadmistepõhine või usupõhine, kuna neid kahe asja üksteisest eraldamine on küsitav. Arvan, et selle allikas on vastandumine ainult usul põhinevale maailmale.
3. Koolitarkus ja pime usk ei ole eriti advanced värk. Valgustatud usk ja arusaamisel põhinev tarkus on aga hoopis teine tera.
4. Õigus on subjektiivne. Kuna tibu esindajad on ühtlasi ka kana esindajad, aga iga kana esindaja ei ole tibu esindaja, siis on kana esindajaid palju rohkem, eriti arvestades seda, et küllap neid kana-tibusid on vähem kui kanu. Kanasid kui subjekte on rohkem, seega demokraatlikult on neil
by default (vaikimisi) alati õigus. Vahel aga suudab tibu selgeks teha, mis värk tegelikult on ja miks. Kuidas, see kotib suures osas ainult tibusid.[/quote]
5.
Common sense võib küll hinnata kõrgelt teadust kui vahendit. Miks?Selleks, et hinnata omletti, pole vaja osata muneda.
Samas võib täielikult keelduda saadud rakendusi vastavalt teadlaste soovitusele kasutamast. Miks? Sant ei vaja järeleaitamistunde lonkamisõpetuses.