Leht 1 koguhulgast 3

Kes tahaks olla esimene kooli DM? Tõstke käsi.

PostitusPostitatud: 19:18 16. Jaan 2004
Postitas Frugo
Lugu järgmine otsin kogemustega DMi Tartust või Tartu lähistelt, kes oleks võimeline looma ja läbi viima mängu viiele mängijale vanuses 13-15 aastat, mille keskkonnaks oleks keskaegne Euroopa, ajaks varakeskaeg kuni hiliskeskajani välja, st et mängu tegelastel võimalus liikuda nii ruumis kui ka ajas. Mängu läbiviimine toimuks kord kahe nädala tagant. Tegemist tööga, mis saab ka tasustatud. Mis tähendab, et mäng toimuks ühe üldharidusliku kooli seitsmenda "eliitklassi", mis koosneb vaid viiest õpilasest, ajalootunni raames.
Kas on auväärt kõrtsirahva seas mõni väärikas DM, kes vaevu suudab sellisele väljakutsele vastu panna ja tunneb et tema on just see õige sellise ülesande lahendamiseks. Välistatud pole ka väike DMide rühm. Tegemist on ilmselt üsna ainulaadse kogemusega eestis, ning nii mõnigi küsimus saab lõpuks vastuse. Näiteks: Kas D&D saab kasutada hariduslikel eesmärkidel üldhariduslikus koolis. Kes ei proovi ei saa ka teada. Asjaga kiire, seega palun kiiret reageerimist.

Re: Kes tahaks olla esimese kooli DM, tõstke käsi.

PostitusPostitatud: 19:43 16. Jaan 2004
Postitas Udutont
Frugo kirjutas: Näiteks: Kas D&D saab kasutada hariduslikel eesmärkidel üldhariduslikus koolis. Kes ei proovi ei saa ka teada. Asjaga kiire, seega palun kiiret reageerimist.


D&D selliseks õppeotstarbeks küll ei soovita, sest D&D ja realistliku suunitlusega keskajapõhist mängu on raske ühendada. Palju lihtsam on kasutada mõnd süsteemi, mis ongi päriskeskaja tüüpi keskkonnale üles ehitatud. Nt Ars Magica, mis on paigutatud 'päris' keskaega ja mille raamatud määravad camapaigni algusajaks 1129 (daatumis võin veidi eksida, igatahes 12 sajand).

PostitusPostitatud: 20:28 16. Jaan 2004
Postitas Frugo
On teretulnud kõik süsteemidega seonduv ja muud asjakohased soovitused. Kuid põhisooviks/eesmärgiks, on siiski leida see inimene, DM kes suudaks, tahaks, leiaks aega selle asjaga rinda pista. Kui mul oleksid DMi kogemused, teeksin seda ise kuid kahjuks pole pädev. Kuid kõik mis puutub pedagoogikasse , töösse õpilastega ja mängu väljatöötamisel kaasa mõtlemisse, võite minuga arvestada, sest olen asjast väga huvitatud.

PostitusPostitatud: 21:17 16. Jaan 2004
Postitas chloe
Kui tihti see mäng toimuks? Mis eesmärk sellel on? Et õppida tundma keskaegset igapäevaelu? Elu linnas, maal? Ülik, alamrahvas?Käsitöö, riided... Või poliitiline ajalugu, kes oli kes, ning kes kellega sõdis jne? See on tohutu materjal. Kui põhjalikult?

PostitusPostitatud: 13:17 17. Jaan 2004
Postitas rastaman
mina võin vabalt tulla.

PostitusPostitatud: 14:27 17. Jaan 2004
Postitas Frugo
Olen chloeg´a täiesti nõus, et mingi seisukoha võtmiseks ja otsuse langetamiseks on senisest infost pisut vähe. Seega parandan selle vea ja korvan puudujäägi järgneva postitusega.

Nagu ma juba espool juba korra ütlesin, toimuks mäng korra kahe nädala tagant ja aega selleks on kaks akadeemilist tundi. Kui on tegemist paaristundidega, siis võib pidada neid ka vahetunnita. Tegelikult mängu toimumise tihedust määrame meie ise (loe: meie, ehk mängujuht (id) ja mina kui selle klassi ajalooõpetaja), kuid kindlasti mitte tihedamalt, kui eespool juba mainitud sai. Sest mängude vahel peavad toimuma ka nö. tavalised ajalootunnid.
Mängu peamisteks eesmärkideks on: kinnistada ajalootunnis seni läbitud materjali, õppida juurde, lisada ajalootundidesse põnevust ja vaheldusrikkust. Ka kujutluses toimunud tegevust, võime nimetada vahetuks praktiliseks kogemuseks, mille läbi toimub materjali parem mõistmine ja omandamine. Eelduseks on tekitada õpilastes huvi mängu vastu, mis omakorda tekitaks huvi mängus oleva maailma ja sellega kaasnevate teadmiste vastu. Eldus on muidugi esialgu vaid teoreetiline ja on olemas reaalne oht, et huvi mängu vastu ei ole 100%. Kuid olen veendunud, et asi tasub proovimist (kõik asjaga seonduvad ohud ja probleemid lahendame jooksvalt töö käigus).
Mõni vast mäletab veel, väljendasin samu mõtteid mullu suvel oma bakalaureusetöös, mis oli ka dragonis üleval http://www.dragon.ee/foorum/viewtopic.php?t=1690. Oli märkusi ja irisemist, kuid oli ka neid kellele idee meeldis (n. oop ja Shadow, kui ma õigesti olen aru saanud :D . Kahjuks olin siis eemal ja ei saanud vastata Halsilma kommentaaridele ja küsimustele (kes püüdis mängida kurja irisevat professorit), mis küll vähe puudutasid töö sisu põhilisi aspekte, kuid seda viga annaks kindlasti veel parandada. Kui teema jälle päevakorda tõuseb :P ). Nüüd on reaalne võimalus teoreetilised targutused vähemalt osaliselt praktikas läbi proovida ja hajutada sellega seotuid kahtlusi. Olen ise nii jutu-, kui tegude mees. Juttu sai peetud, hästi või halvasti otsustagu teised, nüüd on aga saatus mänginud kätte tegutsemiseks suurepärase võimaluse, luues selleks sobivad tingimused: On olemas kool mis on huvitatud ja igati toetab sedalaadi algatust, ka rahaliselt (mil määral veel ei tea, kuid mängude korrad saavad mängujuhile kindlasti tasutud koolis kehtivate tunnitasu alustel) ja seitsmes klass, mis vajab teistlaadi lähenemist ja koosneb vaid viiest õpilasest (nn. tootsiklass). Kahju oleks ju loobuda sellisest võimalusest. Mina võtsin väljakutse vastu, kuid vajan enda kõrvale kogemustega mängujuhti(te) (kuna mul endal mängujuhi kogemused puuduvad) kes tunneks erinevaid süsteeme, valiks välja sobivama, oleks võimeline vajaliku maailma loomiseks (kui ei sobi olemasolevad) ja tunneks ajalugu vähemalt põhikooli tasemel (seitsmendas klassis on keskaja ajalugu). Kui suures mahus hoomatakse seda perrioodi mängus, on edaspidise arutluse teema, kuid ilmselt peaks olema võimalus mängu tegelastel seigelda läbi terve selle perioodi. Nad võivad ju olla ajarändurid, kes püüavad sulanduda neid paisatud aega, et mõista ja saada teada, ning sattumine kohalikkesse intriigidesse ja sekeldustesse on ju vältimatu nagu elu ise. Skeem võiks olla ka järgmine: on kindlad tegelased kelle missioon on rännata ajas ja lahendada teatuid ülesandeid, selleks et oma ülesannet edukalt täita on vaja ettevalmistust. Selleks on ajaloo tunnid kus nad tutvuvad, viivad ennast kurssi nende oludega, mis valitsevad järgmise rännakuga seotud ajas, riigis (üsna kulunud stsenaarium, kuid arvan, et meile sobiks hästi). Kas on õige ülesande täitmiseks määrata kindlat aega, või mitte pole veel kindel ja kui reaalajas kahest tunnist ei piisa ja missioon jääb poolikuks...? Need on küsimused, mis vajavad lahendamist.
Esialgu siis lühidalt kõik :D

Uhh, loodetavasti olin piisavalt veenev ja jõudsin mõne ülla ja edasipürgiva DM-i südameni. :)

PS: Lp. LERS-i praegused toetajad ja tulevased liikmed.
Kes on tutvunud põhikirja vastava osaga teab, et ühingus saab olema selline osakond nagu haridus- ja noorsotööosakond, mille eestvedajateks hakkame kõigi eelduste kohaselt olema (sisuliselt juba oleme) mina ja Priist. Ning antud kogemus annab meile alust juba lähitulevikus vastava projekti loomiseks ja raha taotlemiseks. Seega palun teil võtta eespool olevat juttu, kui üleskutset haariduse- ja noorsotöö osakonna meeskonnaga liitumiseks, ning võimalust teiepoolseks panuseks peatselt loodava ühingu töösse. :)

Tänan tähelepanu eest.

Teie Fru...ee..smurf :D

PostitusPostitatud: 15:02 17. Jaan 2004
Postitas Shadow
Saada mulle foorumis kirjas oleval meiliaadressil konkreetsed teemad ja sündmused, mida läbi mängida tahad. Äkki saan questide koostamisel aidata. Igaks juhuks ei luba midagi konkreetset, aga äkki hakkab fantaasialend tööle. Natuke juba töötab ;)

PostitusPostitatud: 15:19 17. Jaan 2004
Postitas Teemon
m6ned t2psustused siis (osa p2rit meie eilsest vestlusest ;))

1. tegevus toimub reaalses maailmas, nii nagu see keskajal oli? ehk siis v6etakse ette maakaart mingist konkreetsest ajaperioodist ning kasutatakse seda? samamoodi on ka ajalooliste isikute ja muu sellisega?

2. siit v6ib j2reldada, et kas no magic, v6i low-low magic?

3. m2ngijate eesm2rk on peamiselt linnades vms ringi liikuda ning teiste inimestega suhelda?

4. lisaks maagiale j22vad j2relikult ka "ebaloomulikud" olendid (aka monsterid :P) v2lja?

PostitusPostitatud: 3:22 18. Jaan 2004
Postitas Ove
Olen kindel, et paljud tahaks seda au endale saada. Mina nende hulgas.

Demon kirjutas:2. siit v6ib j2reldada, et kas no magic, v6i low-low magic?

4. lisaks maagiale j22vad j2relikult ka "ebaloomulikud" olendid (aka monsterid :P) v2lja?


Maailm võib olla vabalt low-magic. Kas siis pole tuntud varakeskaja maag Merlin? Või siis Avaloni saar. Mängu käigus võib koos ajalooga tutvustada ka selle aja müüte, mille kasutamine arvatavasti hõlbustaks DMi tööd. Samas on müütidele toetumisel lihtsam ajalugu meelde jätta.
Miks peaks monsterid välja jätma? Kust siis on tulnud muinasjutud lohedest ja härjapõlvlastest :P. Mängijatele oleks küll ainus valik inimrass ja soovitavaimad klassid maagiavabad, kuna esimeses linnas võidakse nad kividega surnuks loopida. Seda loomulikult alles hiljem, kui Kristlus on levinud üle kogu Euroopa. Varasemas maailmas austati niipalju loodust ja selle jõude, et üleloomulikele olenditele midagi ei tehtud.

PostitusPostitatud: 11:57 18. Jaan 2004
Postitas Frugo
Mul on väga hea meel, et leidus asjast huvitatuid inimesi. Nagu ma juba mainisin võib DM-e ka rohkem olla, st .et mängu väljatöötamiseks võib pead kokku panna, ehk moodustada meeskond. Hiljem kui selline õppemeetod tootsiklassides toimib, saame pakkuda oma kogemusi ja mängujuhte ka teistesse koolidesse, kus on samalaadsed probleemid.

Mängu aluseks on seitsmenda klassi ajaloo õpik "Keskaeg" M. Kõiv, P. Raudkivi ja vajadusel tuleb täiendada lisamaterjaliga. See vajadus kindlasti tekib, sest õpiku materjal on üsna üldine ja vaene. Tunnitöö saab selle järgi korraldada, kuid mängu tarvis peab välja võtma, lisama mõne käsitletava perrioodi kõige olulisema, põnevama sündmuse ja see läbi mängida. No näteks õpiku II osa Lääne-euroopa kõrgkeskaeg V peatükis käsitletakse Keskaegseid linnu nende tekkimist, linnade eluolu, ning kaubandust ja käsitööd. Selle põhjal tulekski edasi mõelda...mis puutub legendide ja müütide kasutamisse, siis n. kaupmeestel olid omad müüdid ja ka linnarahval omad veidrad uskumused, miks mitte mängida, et kaupmeeste ja linlaste lugudel oli tõepõhi all. ;) Me võime ka puhtalt mõne legendi maha mängida. Sest mängu oluline osa on tekitada huvi, huvi teadmiste vastu, on see konkreetselt ajalugu, või legend, või taimeteadus, või kokandus vmt see pole tegelikult oluline. Üks teadmine viib alati teiseni. Selles seisnebki minu arvates seiklusliku-rollimängu võlu. Mängu põnevus tekitab uudishimu, uudishimu aga viib teadmiseni ja üks teadmine viib alati teiseni. Kas pole nii? Kui ma midagi väga puusse panin, siis parandage mind, sest rollimängu asjatundjad olete ju teie, mina olen vaid pedagoog. :D :P Kuid võib olla just seetõttu näengi asja pisut teistsuguse nurga alt. :)

PostitusPostitatud: 11:47 19. Jaan 2004
Postitas Frugo
Sai nüüd loodud LERS-i Noorsotöö privaatfoorum, kus toimub ka "koolimängu" töörühma arutelu ja kuhu kuulub hetkel kuus inimest. Rühma liikmete arv pole seni piiratud, seega on võimalik liituda kõigil, kes tahavad osa võtta "koolimängu" väljatöötamise- ja noorsootööst üldiselt.

PostitusPostitatud: 11:54 19. Jaan 2004
Postitas toonesepp
Väga tore idee, mulle kohe väga meeldib aga nagu ka Udutont ütles ei sobi D&D süsteem selleks. Kogemused näitavad, et kogu reeglistiku selgeks tegemine võtab aega ja on minu meelest antud juhul ebaoluline. Sellisel puhul võiks kasutada mingit nö. storytelling süsteemi. Olen ise teinud väikese eksperimendi, kus kursakaaslaste ja juhendajaga proovisime mängida (nemad tegid seda esimest korda) ja seal kasutasin sellist süsteemi nagu Window. Väga lihtne, keskenduda saab jutule ja kirjeldustele ja tasuta kah.
Tegelikult aga misiganes süsteemi te ka kasutaks, ära tehke asi kindlasti ja andke siia teda kah kuidas läheb.

PostitusPostitatud: 12:26 19. Jaan 2004
Postitas Koriztaja
Tegelikult on nii et süsteemid võivad soodustada või pärssida taustsüsteemi sisse elamist.

Heaks näiteks kaasakiskuvast süsteemist on White Wolfi - Vampire the Dark Ages (või ka Mage). Seda mängides oli minu isikliku kogemuse põhjal täiesti märgatav ajaloohuvi mitmekordistumine. Ja seda just seetõttu et oma karakteri loomisel tekkis lausa karjuv vajadus endajaoks mingi unikaalne taustsüsteem luua. Dark Ages on mõnusalt läbipõimunud varakeskaaegset ajaloost ja mütoloogiast. Igasugu Templirüütlitest, Alkeemikutest ja Hermese Ordudest lausa kihab. :)

Teine hea variant oleks proovida Ars Magicat. Aga seda süsteemi vist enam ei toodeta.

Ise tuhnisin läbi suure hulga ajaloraamatuid enne kui leidsin endale sobiva Vampiirikandidaadi. Kuna see nö koolimäng on ajaliselt väga piiratud (ei kujuta ettegi kuidas 2 tunniga ühte rollimängu sisse suudaks elada), siis soovitaksin mõelda sellistele komponentidele mis suurendaksid mängijate huvi mängu ettevalmistamise suhtes. (seda võiks nimetada ka mänguks väljapool mängu). Ideaalvariandis tahaksid mängijad ise mängude vaheajal end täiendada et seeläbi mängus paremini läbi lüüa.

PostitusPostitatud: 23:28 19. Jaan 2004
Postitas vanessa
Too ülaltoodud Window tundus küll olema just see, mida algajatele vaja. Ise olen ka juba ammu tahtnud rollimängugategeleda aga raamatud on kallid ja süsteem ka nii keeruline ja matemaatikat täis, et see on pärssinud igasuguse tahtmise süveneda. Eriti kuna ühtegi inimest pole kes oleks asjaga varem kokku puutunud.

Window kus matemaatikat sama hästi kui polegi ja põhiline tundubki olevat rollimäng, tõstis mu lootused taas jalule. Tundub, et algajatele ongi see parem kui end kohe mingisse reeglirägasse mässida. Eriti kui see on rohkem maailma tundmaõppimiseks.

PostitusPostitatud: 23:31 19. Jaan 2004
Postitas Udutont
Koriztaja kirjutas: Teine hea variant oleks proovida Ars Magicat. Aga seda süsteemi vist enam ei toodeta.


Tootmise kohta ei tea. Müüakse kindlasti. Põhiraamat on ka tasuta pdf-na saadaval. Ars Magica sobib hästi tausta osas, milleks ongi päriskeskaeg. Aga kui järgi mõelda, siis nõuavad Ars Magica reeglid üksjagu süvenemist, nii et võib-olla mitte kõige sobivam variant.