Foorumi Avalehele

Jäta vahele kuni sisuni


Y8A Teras.

Meistrite ja õpipoiste kogunemiskoht

Moderaator: Bernard

Y8A Teras.

PostitusPostitas pollox 22:29 16. Jaan 2014

Võtsin ette valmistada noa antud terasest. Teras ei ole sepistatud vaid ostetud enimorist plaadina.
Noa valmistamine on jõudnud juba nii kaugele, et kuju valmis töödeldud. Teritama hakkan alles peale karastamist. Nimelt tekkiski küsimus karastamise ja noolutamise koha pealt. Ise tean nii palju, et antud teras karastub 780-800 kraadi vahemikkus õlis (vees kipub lõhki minema) edasi tuleb noolutamine kusagil 180 kraadi ringis 2h. Nüüd tekkis küsimus kui suur paus võib olla noolutamise ja karastamise vahel ? Kui ei ole mõõteriista kuidas mõõta metalli temp siis kuidas kindlaks teha see õige hetk karastamiseks ?
Jagage soovitusi ja nõuandeid kes on varem teinud.
pollox
Vandersell
 
Postitusi: 3

Re: Y8A Teras.

PostitusPostitas don reba 10:21 17. Jaan 2014

Soovitav on peale karastust võimalikult kiiresti noolutusse viia. U8 puhul pole see muidugi nii kriitiline, kuna jääkausteniit ei tohiks eriti probleemiks olla, nii et jooksma ei pea.

Noolutustemperatuur sõltub noa suurusest ning tulevasest kasutusviisist. Suurem nuga, mis hakkab ka raiumist nägema võiks olal noolutatud kõrgemal temperatuuril 200 - 220. Väike nuga, mille puhul terapidavus on tähtsam, temperatuuril 180 -200 vahemikus. Kuna aga enamus praeahjudest, millega mina kokku olen puutunud kipuvad valetama ja temperatuuri aegajalt kuni 50 kraadise sammuga üles alla kõigutama, siis on hea mõte hankida lisatermomeeter (või isegi kaks) ning eelnevalt testida ahju.
Lisaks võik noolutatud nuga ka katsetada enne pea taha tegemist. Raiu võvemat puutükki, painuta lõiketera (otsi brass rod test) ning kuitera paindub ja jääbki deformeeruniks, siis uus karastus ja noolutus madalamal temperatuuril ning kui terast murduvad killud välja, siis uus noolutus kõrgemal temperatuuril.

Noolutustsükleid võiks olla kaks, esimene näiteks 1-2 tundi 170 kraadi juures, siis lased maha jahtuda või hoiad öö sügavkülmas (U8 puhul ei anna see küll tõestatavat tulemust, aga kahju ka ei tee. Tahad täpsemalt teada, siis otsingusõnad retained austenite ja cryogenic treatment of carbon steel) ning siis teine 1-2 tundi 180 kraadi juures. See kõik on aga sügavalt vaieldav, igal noategijal on oma väikeste erisustega retsept ning tulemust testides ja muutes kujundad enda jaoks mingil hetke modifitseeritud variandi välja. Mõned tegijad teevad isegi kuni 5 tsüklit järjest tõusvate temperatuuridega ja testivad tera vahepeal.
Natuke kindlamad reeglid on, et üks tund võiks olla tsükli miinimumpikkus ja peale sügavkülma peab kindlasti olema veel üks noolutustsükkel.

Karastamiseks aitab õige hetke leida magnet (kui tekib kogemus oskad ka värvitooni järgi hinnata). Kui tera enam vastu magnetit ei tõmbu, siis on aeg kiirelt õli sisse kasta. Kindlasti ei tohi tera üle kuumutada, kuna siis läheb terase struktuur väga jämedateraliseks ning kannatab terapidavus ja eelkõige murdub selline tera väga kergesti.
Keerulisemad terased, mis sisaldavad rohkem lisaelemente, tahaksid ka hoidmist karastustemperatuuril (et saada kõik lisaelemendid niiöelda lahusesse ning see teebki nende kodus karastamise keeruliseks. U8 on aga hea lihtne teras ja sellega ei tohiks probleeme tekkida.

Kui karastad söega ääsis, siis hangi üks jupp toru, mille sisse tera ära mahub. See toru mata süte sisse ning liiguta tera seal torus edasi tagasi, kuni kogu tera on silmaga hinnatavalt ühtlast värvi (otse söes karatsades võivad tekkida ülekuumnenud laigud). Eriti tuleb ette vaadata otsa ja lõiketera peenema osaga, kuna need kipuvad kiiremini temperatuuri jõudma ja üle kuumenema.
Karastusõli võiks olla anumas nii, et saad tera vertikaalselt karastada. See vähendab karastuses kõveraks mineku tõenäosust (kui läheb kõveraks, siis 5 minutit peale karastusest tulekut saab veel sirgeks väänata koputada. Puuhaamer on parim valik, kun raudne jätab terale jälje mida karastatud terast paha välja saada). Hiljem on karastatud tera enne noolutamist väga habras ja seda väänata ei tasu.
Parima tulemuse saamiseks võik õli olla eelnevalt kuum (jahuta hõõguv rauatükk maha näiteks õlisse). Temperatuuri pole mõtet ka väga kõrgele ajada, hinnanguline 70 - 80 kraadi on paras õli puhul. Ning hoia miski kaan valmis, sest õli võib karastumisel süttida.
Kui oled tera karastusõlisse pistnud, siis liiguta teda lõiketera suunas edasi tagasi rahulikult, see aitab kiiremini jahutada natuke.

Hmm. sai vist kõi kirja, mis kiiruga pähe tuli.

Kui hakkad karastusjoont jahtima või saviga jaapani teradest inspireeritud hamonit tegema, siis küsi uuesti.
The Way of sword is cutting down the enemy, and there is no need for many refinements of it.
http://noategu.blogspot.com/
don reba
Õpipoiss
 
Postitusi: 26
Asukoht: Tartu

Re: Y8A Teras.

PostitusPostitas pollox 11:12 17. Jaan 2014

Suur ait'h väga põhjaliku vastuse eest. Esialgu ma arvan, et ei hakka jahtima karastus joont kuna tegemist minu esimese noaga.
Tekkis veel üks küsimus. Muidu mul on võimalik kasutada ka karastuseks ettenähtud ahjusid kuid sellega peaks ootama, aga kas atsetüleen ja hapnik põletiga on reaalne saavutada ahjuga võrreldav tulemus ? Ise leian, et põleti puhul on probleemiks ebaühtlane tera soojenemine.
Oskad sa äkki anda mõnda interneti linki kus saaks selle karastus joone kohta lugeda, inglise ja vene keel ei ole probleem.
pollox
Vandersell
 
Postitusi: 3

Re: Y8A Teras.

PostitusPostitas don reba 22:49 17. Jaan 2014

Karastusahjud on väga head asjad, aga U8 ja esimese noa puhul pole neist vast lugu. Ise karastamise rõõm on ka miskit väärt.
Põletiga saab küll karastada, aga see on omajagu raske. Tera tuleb ühtlaselt ühel temperatuuril hoida ja põletiga ühelt küljelt ja teiselt küljelt ühtlaselt kuumutada. Atsetüleen ja hapnik annavad ka väga kõva temperatuuri, nii et ülekuumutamine võib lihtsalt tulla. Kui põleti käepärast siis võib ju testtükkide peal proovida, kuidas tunnetus on.

Karastusjoonest:
1. päris hea piltidega foorumiteema http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?44797-Hamon-from-a-file/page2
2. ja veel üks http://www.sablade.com/forums/showthread.php?2471-Tutorial-for-a-hamon
3. video http://www.youtube.com/watch?v=nrSSl1NNkaU

lisaks palju kraami otsingusõnadega differential heat treatment creating hamon jne.

U8 ei kannata väga vett ja õlis tuleb karastusjoon igavam. Kerge riskiga võimalus on karastada alguses vette 3 sekundit ja siis soojendatud õlisse, nii on tera ellujäämistõenäosus suurem oluliselt ja hamon ka huvitavam.

All pildi parempoolne tera on U8 (U8a ebapuhtam kaksikvend) ning kuigi lihvimisega antud tera puhul väga kaugele ei läinud, on joon siiski kenasti näha.
Pilt
Üks valmis nuga ka U8st ja karastusjoonega.
Pilt
The Way of sword is cutting down the enemy, and there is no need for many refinements of it.
http://noategu.blogspot.com/
don reba
Õpipoiss
 
Postitusi: 26
Asukoht: Tartu

Re: Y8A Teras.

PostitusPostitas pollox 12:59 18. Jaan 2014

suur aitäh vastuse eest. Järgmine nädal asun siis karastama ja usun, et lisan pildid ka tulemusest.
pollox
Vandersell
 
Postitusi: 3

Kasutaja avatar

Re: Y8A Teras.

PostitusPostitas KEK 12:52 11. Veebr 2015

Siin on palju tarka juba kirjas.

Lisaks veel selle, et y8a jaoks tasub kasutada taimset õli, rapsiõli vast kõige odavam.
Vana mootoriõli ei jahuta piisavalt kiiresti.

y8a puhul on vaja esimese 4 sekundiga materjali jahutada vähemalt 400 kraadi võrra, kui jahtub aeglasemalt ei moodustu martensiit.
KEK
Ruunitundja
 
Postitusi: 478


Mine Käsitöö

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


cron
© Dragon.ee | E-post: dragon@dragon.ee | HTML'i kontroll
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.6