Vahelduseks ka sõna juurde.
Samottkivi ei põle läbi. Tavaline tellis aga kiirelt. Kui sinna keerata, siis ikak pottsepp abiks
Oma kaugetel arheoloogipäevadel kohatud küll tsibake hilisemad kui viikingiaegsed kerisahjud ja hüpokaustid (Haapsalu, keskaeg) on samuti sisaldanud kohati täiesti pudiks põlenud kive. Eks see sõltb meistri valimisoskusest, on ka eestis tsibake neid kivimeid, mis kannatavad kuuma edukalt. Veidi kahtlevalt toon välja ka mällu jäänud seose, et mida väiksem keris (=väiksem ja vaesem majapidamine), seda pudimad kivid. Ühel ahjul aga olid näiteks kaared laotud lausa paest, mis tavateadmise järgi peaks ju puharuttu lubjaks hävima. Aga ju oli savivooderdus algselt piisavalt paks või on ka paekivide seas tulekindlamaid sorte.
Kui ma ei eksi, siis teadvustust, et õhk on olemas ja peab tulekoldesse pääsema ka kusagilt, et tõmme tekiks, vist ikka polnud kuni kõige viimasema ajani. Ikka ukse vahelt ja nii tuli, vähemasti suitsusauna.
Alternatiivset mõtteviisi ka - näiteks Islandi ajaloolistel elumajadel polegi kuulu järgi küttekollet olnud. Tulel on eraldi maja, kus süüa tehakse, aga ei magata. Sooja annavad magamisnurgas ikka inimkehad, mis nahkade vahel. Skandinaavias viis see mõtteviis praktiliselt magamiskappide ehitamiseni maja sees. Vt. ka innuiidid ja iglu. Jah, võrdlus on vägivaldne, Eestis pole tulepuidupuudust vist kunagi olnud, kuid ehk siiski avardab.