Foorumi Avalehele

Jäta vahele kuni sisuni


jooksid marti?

Arutlused rahvapärimuse üle

Moderaatorid: surra, Irve, ohpuu, teknoloog

jooksid marti?

jooksin ise
9
14%
lapsed jooksid
5
8%
ei, olen abielus
5
8%
niisama ei joost
20
30%
ei joost, aga kostitasin
6
9%
kustutasin tuled või vältisin muidu
10
15%
ootasin, aga ykski ei tuld
11
17%
 
Hääli kokku : 66

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 16:20 14. Nov 2006

Krafinna kirjutas:Kas vabaabieluline on saab rituaalses mõttes marti või kadrit joosta?


see on juba sisetunde kysimus. mina ei keelaks. rituaalses mõttes saab mõisteid vastavalt vajadusele venitada.
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Krafinna 18:02 14. Nov 2006

Samas ei ole ju mitte mingit vahet, kas rituaalselt abielus või mitte.. ;)

Aga nojah, kuna ma jälle norin, siis kustutatakse see ära.
Ma ei tarbi narkootikume.
Ma olen narkootikum.
Krafinna
Loitsija
 
Postitusi: 712
Asukoht: Saaremaa

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tank 18:32 14. Nov 2006

tohoh? kuidas ei ole vahet? mis mõte sellel rituaalitsemisel siis üldse on? :P
of DEATH!
tank
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1149
Asukoht: maailm

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Krafinna 19:07 14. Nov 2006

tank kirjutas:tohoh? kuidas ei ole vahet? mis mõte sellel rituaalitsemisel siis üldse on? :P

Mina ei tea. Mu meelest pole.

Aga, keegi hea (?) inimene (?) väitis kunagi, et rituaalitsemine on «sotsiaalne manifestatsioon» :)
Ma ei tarbi narkootikume.
Ma olen narkootikum.
Krafinna
Loitsija
 
Postitusi: 712
Asukoht: Saaremaa

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Nigga 23:14 14. Nov 2006

Paar korda koputati uksele, ignoramus maximus või midagi sellist.
Reegel 1)Kõik mis ei tapa tapab.
Reegel 2)Kui ei tapa vaata reeglit 1.
Nigga
Meister
 
Postitusi: 93
Asukoht: kusagil kahe silma vahel

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tank 13:20 15. Nov 2006

krafinna, ma ei räägigi sellest, mis on või pole SINU MEELEST. rahvatraditsioonide puhul võiks ikka arvesse võtta natuke laiemat sotsiaalset konteksti. :)
of DEATH!
tank
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1149
Asukoht: maailm

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Krafinna 23:25 15. Nov 2006

tank kirjutas:krafinna, ma ei räägigi sellest, mis on või pole SINU MEELEST. rahvatraditsioonide puhul võiks ikka arvesse võtta natuke laiemat sotsiaalset konteksti. :)

Mina olengi rahvas. Osa rahvast vähemalt. Ja tolategemine ei kuulu traditsioonide sekka.

Mis ma aga öelda tahtsin: kui inimene, kes on abielus, a ei näe miskit erilist vahet, kas abielus või vabas, marti võib ikka joosta, kui kange isu tuleb peale.
Ma ei tarbi narkootikume.
Ma olen narkootikum.
Krafinna
Loitsija
 
Postitusi: 712
Asukoht: Saaremaa

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tank 10:27 16. Nov 2006

muidugi võib. meil on postmodernism ja liberaalne demokraatia. kõik teevad mis tahavad. :)

miks sa mardijooksmist tolategemiseks pead, jääb mul jällegi selgusetuks...
of DEATH!
tank
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1149
Asukoht: maailm

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 12:14 16. Nov 2006

Krafinna kirjutas:Ja tolategemine ei kuulu traditsioonide sekka.


vabalt et kuulub mõnes kontekstis. kas või pulmakommetest leiab piisavalt näiteid. tolategemine ~ mäng võib olla ka tõsine komme olla. viita või Johan Huizinga "Mängivat inimest".

aga yldiselt, kallid kaasvõitlejad, kipub selline telegrammlahmimine ilma korralike argumentide (või vähemalt taustsysteemide kirjeldamiseta või siis mõistete piiritlemiseta) ennast ruttu ammendama, pean endalegi tuhka pähe raputama.
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Krafinna 15:29 16. Nov 2006

ohpuu kirjutas:
Krafinna kirjutas:Ja tolategemine ei kuulu traditsioonide sekka.


vabalt et kuulub mõnes kontekstis. kas või pulmakommetest leiab piisavalt näiteid. tolategemine ~ mäng võib olla ka tõsine komme olla. viita või Johan Huizinga "Mängivat inimest".

Proovin siis pikemalt ja loodetavasti selgemalt väljenduda.
Ütlesin, et osa rahvast olen mina ja tolategemine ei ole minu kui rahva osa traditsioon ;)
St. väldin võimaluse piires absoluutselt kõike, mis lõhnab tolategemise järgi st. millega näiteks kaasnevad napakad vanamehed pulmaisad /ei, ma ei pea Otti silmas/ - rahvapidude juhi rollis, täiskasvanud, kes on end umbe tõmmanud, muidu pole ju ometi lõbus väljendada oma rahuldamatust, näiteks martimisel, igased laadanaljad ja sültimised ja nn. rahvalikud väljenduslaadid. Möönan, et nad on mõnikord naljakad, a enamasti on mul piinlik. Nagu oli piinlik A. Rüütlit vaadata või kuulata.
Loodetavasti oli arusaadav.:)
Ma ei tarbi narkootikume.
Ma olen narkootikum.
Krafinna
Loitsija
 
Postitusi: 712
Asukoht: Saaremaa

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 15:39 16. Nov 2006

nojah, mina käsitan kirjeldatud asju (või sinu kirjelduse peale silma ette tõusnud asju) niikuinii mingil määral tavade rikkumistena. aga ma kipun mardi- ja pulmakommetesse suhtuma ysna dogmaatiliselt: rituaali eesmärk, mõte ja struktuur ei tohiks kaduda ja võiks kombe täitjatel ikka meeles olla. (ma tean, et see ei ole kuigi populaarne seisukoht.)

mardirituaal jaguneb näiteks selgelt kolmeks osaks, ysna loogiliselt. oskab keegi nimetada?
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

PostitusPostitas Sisalik 21:05 17. Nov 2006

"Mardirituaal

Mardirituaalil oli üsna kindel ülesehitus, ehkki erinevaid osi võidi esitada pikemalt ja lühemalt. Mitmesugused improvisatsioonilised osad muutsid selle palju atraktiivsemaks ja keerukamaks, kui tänase kokkukuivanud traditsiooni ja arhiivimärkmete põhjal võiks arvata. Võime kindlalt väita, et iga mardiseltskond oli omanäoline, sõltudes liikmete ettevõtlikkusest ja ideedest. Mardid alustasid ukse taga:
a) sissepalumislaulu ja koputamisega. Sissetulemislaulus kirjeldati oma teekonda, paluti peretütrel "lõõtsuda lõke lõukasse". Tuppa astumisel teretati mõne vana ja traditsioonilise tervitusega, nt "Tere, jumal teie tuppa!". Mardiisa võttis tuppatulemisel kaelakotist peoga viljateri vm ja külvas põrandale viljaloitsu saatel.
b) järgnes martide tantsimine ja tantsulaul, millele liitusid laste ja käsitööde kontrollimine, loomade ja ametimeeste etteasted, mõistatuste küsimine vilja ja karja edendamiseks ja muu suhtlemine pererahvaga, samuti igat liiki mängud. Eespool oli juba juttu, et marditants oli pigem rituaalne liikumine või tammumine kui tants tänapäevases mõttes. Ka mõistatamine ja mõistujutuga oma teekonnast rääkimine ning andide palumine on olnud erilise tähendusega ja kuuluvad kommete hulka, mille vahendusel usuti näiteks kariloomi edenevat. Paljudest asjadest ei võinudki aga veel 20. sajandi alguses uskumuste kohaselt täiesti otsesõnu rääkida, sest siis meelitanuks see ligi metsloomi ja deemonlikke jõude, rikkunuks sigivuse ja edu. Vili külvatud, andis mardi-isa vitsakimbuga igale majalisele hoobi ja soovis: "Terveks!" või "Tooreks, terveks!"
c) tunnistamislaulus uuritakse peretütarde või laste virkust.
Lääne-Eestis järgnes siinkohal mardiema laul või ketramine koos vastava jutuga. Mardiema palub endale lauluga riiet või lõnga.
d) mangumislauluga palutakse pereisalt ja pereemalt andeid: liha, kapsaid, vorste, poolikuid seapäid, õlut jm. Lääne-Eestis, kus laulud on olnud lühemad, palub mardiisa aga hoopis mõistukõne abil andeid. Selle peale annab pererahvas martidele koti sisse magusat, õunu, kaalikaid, saia, raha jm.
e) andide saamisele vastab mardipere omakorda tänulaulu või sajatusega juhul, kui annid olid väga nirud; enamasti sajatati selliste perede ukse taga, kes sisse ei lasknud.
Esmalt tänatakse andide eest, siis pöördutakse talupere iga liikme poole ja soovitakse viljaõnne, peremehele hobusteõnne, sulastele koerteõnne, miniale lasteõnne, tütardele ja poegadele kosilaseõnne ja pruudiõnne, pereemale karjaõnne. Tänulaulu ajal võidi samuti külvata vilja põrandale.
f) hüvastijätulaul lõpetab mardiskäigu. Tavaliselt lauldi lahkumislaulu uksest väljumisel või õues, ainult Lõuna-Eestis lauldi seda toas enne väljumist. Lahkumislaulus jäetakse pererahvaga jumalaga, soovitakse head edenemist ja lubatakse järgmisel aastal tagasi tulla. Ennustatakse kadrisantide tulekut, kes kontrollivad, mida pere noored vahepeal on õppinud ja teinud.

Reeglina korrati igas peres umbes ühesugust tegevust, kuid jutt mugandati ja sõltus alati konkreetsest perest."

http://www.folklore.ee/Berta/tahtpaev-mardipaev.php
Elu on ilus. Enamasti.
Sisalik
Meister
 
Postitusi: 99

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 12:51 18. Nov 2006

nojah. ilmselt siis vähemalt kolmeks osaks...
kolm saan nii, et ryhmitan a, b–d & e–f kokku. võib-olla on keegi seda enne mind ka teind.
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

PostitusPostitas meril6vi 10:47 30. Nov 2006

marti ei jooksnud sel aastal aga Kihnus katri küll natu.
meril6vi
Vanem õpipoiss
 
Postitusi: 88
Asukoht: Tartu, Karlova; Tähe ja Tolvstoi nurk:)

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Rainald 10:52 19. Dets 2006

Ise marti jooksmas ei käinud. Aga selle eest käisid mul Paldiskis sellised mardid et pidin ennast surnuks ehmatama - ukse taga käis kopp-kopp, tegin ukse lahti (mäletamata et on mardipäev) ja seal seisid kaks luukeret, kelle sõnad olid järgmised "Halloween, konfetku!" Esialgu võttis tummaks ning siis jagasin laiali oma kommikoti, mis ma endale õhtuseks maiustamiseks olin ostnud.
Ehk siis integreerumine toimib, kuid kuskil on lastel midagi sassi läinud või keegi asja halvasti seletanud. :D
Siiani ajab kergelt muigama kui sellele mõtlen.
Pimestav võhiklikkus eksitab meid. Oo! Armetud surelikud, avage oma silmad!
Rainald
Rändlaulik
 
Postitusi: 151
Asukoht: Paldiski

EelmineJärgmine

Mine Folkloor ja mütoloogia

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


cron
© Dragon.ee | E-post: dragon@dragon.ee | HTML'i kontroll
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.6