Foorumi Avalehele

Jäta vahele kuni sisuni


eesti mytoloogia põhjal mängud & maailmad

Arutlused rahvapärimuse üle

Moderaatorid: surra, Irve, ohpuu, teknoloog

PostitusPostitas piir 4:16 5. Apr 2005

tribulant kirjutas:Kas see oli see, kus ta kuulutas, et eestlaste keskel passivad kurjad Kunda inimesed, valmis okupantidele igal hetkel kõrri kargama? Mäletan miskit sihukest, oli omapärane ja, khm, mõningal määral huvitavgi kirjatykk, aga kus ja kes, ei ole enam kindel.

Kunda inimestest oli seal juttu küll, ja antipoodidest ja kukkureestlastest, ja Tartu Vaimust kah. Peaks üle lugema.
piir
Deaktiveeritud
 
Postitusi: 596

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 10:37 5. Apr 2005

Irve kirjutas:Muide - kas see halltõbi oli mingi konkreetne haigus või nimetati sellega mingit laiemat gruppi tõvesid, mis kimbutamas käisid?


:arrow: Piret Paali artikkel (tema oli meil põhiline halltõveuurija, nyyd tegeleb millegi muuga) "Malaaria rahvameditsiinis – haiguse tunnused ja haigestumise põhjused", http://haldjas.folklore.ee/rl/pubte/ee/ ... 6/Paal.htm
teine artikkel Pro Folkloristica VII köites, lk 60–65, PF7 on siin: http://www.folklore.ee/rl/pubte/ee/NT/p ... alused.pdf

:arrow: veidi muud yldisemat juttu, mis napim: http://www.folklore.ee/herba/hall
http://www.zbi.ee/satikad/putukad/folkl ... olk_37.htm

:arrow: J. Holtsi saadetud ja Eiseni toimetatud "Hallist naine", jutt.
http://www.folklore.ee/rl/pubte/ee/vana ... at3/2.html

yhest Mare Kõiva aruandest selgub, et halltõbi on Kirjandusmuuseumi folkloristika osakonnas frontaalselt digitaliseeritud 8=
vat, mis folkloristid tegelikult teevad, hoopis nemad tegelevad biorelva aretamisega 8=
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

Kasutaja avatar

PostitusPostitas surra 12:43 5. Apr 2005

toksime siis veel temaatilisi artikleid sealt:

Muundumised libahundimuistendeis
surra
veider molekul
 
Postitusi: 4448
Asukoht: tartu / ugandi / maailm on seenemets

Kasutaja avatar

PostitusPostitas surra 14:57 6. Apr 2005

nii, e-kirjandust siis:

tegelased/elukad:
Eesti muistsed jumalad ja vägimehed - Matthias Johann Eisen
Kodukäijad - Katse nende loomu seletuseks ja 40 juttu surnute hingede ilmumisest - Matthias Johann Eisen
Muistendid Suurest Tõllust, Petseri vägimehest, Olevist ja teistest hiidudest - Eduard Laugaste, Erna Normann
Kolmas Rahva-raamat - Uus kogu vanu jutte - Matthias Johann Eisen
Näki raamat - 65 juttu näkist ja lisa - Matthias Johann Eisen
Rahva-raamat - Uus kogu vanu jutte - Esimene anne - Matthias Johann Eisen
Rahva-raamat - Uus kogu vanu jutte - Teine anne - Matthias Johann Eisen
Viies Rahva-raamat - Uus kogu vanu jutte - Matthias Johann Eisen

kohtadega seotud:
Esivanemate varandus - Kohalised Eesti muinasjutud - Matthias Johann Eisen
Esivanemate varandus - II Kodused jutud - Matthias Johann Eisen
Kolmandad Eesti kohalikud muistejutud - Matthias Johann Eisen
Tartumaa muinasjutud - Matthias Johann Eisen
Teised Eesti kohalikud muistejutud - Matthias Johann Eisen

usust ja jumalatest:
Liivi Rahva Usund - Oskar Loorits
Eestlaste ebausukombed, viisid ja harjumused - Johann Forselius
"Peko laul" II osa sisukokkuvõte - Laulnud Anne Vabarna

Raha-augu jutud - Rahva suust kokku korjatud - Matthias Johann Eisen
surra
veider molekul
 
Postitusi: 4448
Asukoht: tartu / ugandi / maailm on seenemets

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Pecike 18:07 6. Apr 2005

Mina teie asemel küll selle surmajumalakummardaja kirjatükke ei loeks!
Äkki saate veel nakkuse. Ma olin kah ennem ülikooli minekut vahva pagan aga vaadake nüüd, mis minust saanud on.

Matthias Johann Eisen
28. 09. 1857 Läänemaa, Vigala khk. — 6. 08. 1934 Tartu; folklorist. Õppinud 1879–85 Tartu Ülikoolis teoloogiat, olnud pastor Petrozavodskis, Ingerimaal, Kroonlinnas. 1919 sai TÜ eradotsendiks, 1920–27 oli rahvaluule professor.

Keerake temapoolt kirjapandule selg!
Lihtsalt halb inimene
Pecike
Rändlaulik
 
Postitusi: 154
Asukoht: Tartu

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tribulant 3:13 7. Apr 2005

Eiseniga on sama kamm, mis ka kõigi teiste klassikutega, kes eesti usundi kohta on mingit teooriat ajanud - teoreetiline jutt on enamasti jura, tuleb lugeda ettevaatlikult ning omaenese halle ajurakke kasutades. Siis saab materjale kasutada kyll.

Surnupelgus ja muu sarnane joga pärineb meil põhiliselt saksa võrdleva usundiloo koolkonnalt; Kulmar kardab ka kurje koolnukesi, vaatamata usuteaduslikule haridusele ning Teaduse ja Tehnika Revolutsioonile, mille käigus Bruce Campbell tõestas, et neid tyhje pole karta vaja. Väga loll teooria.
tribulant
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1270

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 9:46 7. Apr 2005

Eiseni põhivoorus on see, et ta andis välja igasugu asju, mida teised tema jaoks kirja panid. talt tuli raamatuid kui Vändrast saelaudu. suure hulga, mis saadeti, andis kohe joonelt välja. mõnevõrra ta tekste toimetas, aga seda põhiliselt stiili poolest, eisenstiil on veidi puine ja nämmutav, pärast mõningast kogemist täiesti äratuntav. tema n-ö teoreetilisemad tööd on samuti pigem kompilatsioon igasugu yksikutest teadetest, mida muud kirjatsurad talle varavedajatena kokku kandsid ja millest ta siis mingit mulli ajab. Eiseni kogu on Kirjaoskamatuse Muuseumis juttude poolest Hurda omast huvitavam, Hurt korjas põhiliselt laule ju. aga "vana usu" vastu oli mõlemal muidugi kõrgendatud huvi.
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

Kasutaja avatar

PostitusPostitas surra 16:44 8. Apr 2005

pecike, kujuta ette, kui palju lihtsam oleks see, kui need kõik asjad oleks "kirja pannud" mõni kõrgharidusega pagan/maausuline - see teeks nende materjalide kasutamise tunduvalt lihtsamaks.

nyyd peame enne materjalide kasutamist rookima selle kristlikust suhtumisest ja muust lisatud jurast puhtaks ning see on vaevanõudev.
surra
veider molekul
 
Postitusi: 4448
Asukoht: tartu / ugandi / maailm on seenemets

Kasutaja avatar

PostitusPostitas pronto 17:20 8. Apr 2005

Surra .. millal sinust usuhull sai?
Blog: http://pronto.ee/
Dani Filth on nõme
pronto
Saladuste hoidja
 
Postitusi: 3812
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tribulant 20:09 8. Apr 2005

Ammu.
tribulant
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1270

Kasutaja avatar

PostitusPostitas uuk 21:06 8. Apr 2005

Surra kirjutas: kui palju lihtsam oleks see, kui need kõik asjad oleks "kirja pannud" mõni kõrgharidusega pagan/maausuline - see teeks nende materjalide kasutamise tunduvalt lihtsamaks.

nyyd peame enne materjalide kasutamist rookima selle kristlikust suhtumisest ja muust lisatud jurast puhtaks ning see on vaevanõudev.


JaaHah? Tutvuks suurima huviga mõne kas Sinu enese või siis kogu selle Sinu vandeseltsi poolt "puhtaks roogitud" tekstiga.

Täie eleegilisusega ootama jäädes,

Sõjatihane
Pucca ja Garu on absoluutsed lemmikud.
uuk
metsik Sõjatihane
 
Postitusi: 1119
Asukoht: taevas

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Pecike 15:01 9. Apr 2005

võtaks kah järjekorda :)
Lihtsalt halb inimene
Pecike
Rändlaulik
 
Postitusi: 154
Asukoht: Tartu

Kasutaja avatar

PostitusPostitas Die 15:07 9. Apr 2005

Äkki üritaks selle teema siiski kuidagi nii hoida, et see ei muutuks järjekordseks 'Poliitikaks ja religiooniks' . ;)
Kui oled kaelani sitas, ära pead longu lase (Saksa vanasõna)
Die
Lohede õpilane
 
Postitusi: 2534
Asukoht: Ilmaplats, 56652297

Kasutaja avatar

PostitusPostitas ohpuu 9:09 11. Apr 2005

jah, justnimelt. muidugi võib asjassepuutumatud tykid lihtsalt maha kustutada, kui neid liiga palju saab.

mis rookimisse puutub, siis ei pruugi yhe maailma või systeemi ylesehitamisel midagi rookida lausa (eesmärgiks pole tekitada Kirjaoskamatuse Muuseumis säilitatavatest rahvaluulekogudest oma varianti, milles ristiusust jälgegi pole – see jäägu teistele, sest on selliseid, kes sellise "kullapesemise" hea meelega ette võtaksid), võimalus on lihtsalt eelistada neid tekste, mis mängu võimalikele mängijatele tunduvad muinasaegsemad. võib-olla tuleks oma nurgake koos kõikide taustalugude ja -legendidega teha ka nende jaoks, kes usuvad, et mõni kirik ja mõni ristitu oli enne vallutustki Maavallas olemas või tahavad muidu pöörajat preestrit mängida. või siis lihtsalt vene või saksa kaupmeeste jaoks. aga ilmselgelt poleks see põhiylesanne.

aga kui võtta ja mõtelda selle "Rehepapi"-aegse maailma peale, siis seal on igasugu kristlikel, pseudokristlikel, parakristlikel ning poolkristlikel legendidel täitsa oma koht ja kasutusvaldkond. on ju selle maailma paatos osalt see, et Jeesus, Kurat ja Kalevipoeg ;) on kõik jumalad ja tark mees ei lähe tylli yhegagi neist. ja kuidas sa kirikuõpetajat muidu lolliks teed, kui teda pole. muul nõidumisel saab tarvitada igasugu asju, millele Pyha Vaimu või Kolmainu vägi on sisse pandud.
ohpuu
Saladuste kaitsja
 
Postitusi: 3001
Asukoht: Balti jaam

Kasutaja avatar

PostitusPostitas tribulant 11:09 11. Apr 2005

No igal väega asjal on oma otstarve, eks ole, olgu see siis kadakaviht, auguga kivi või oblaat. Jumalad? Kahtlemata. Aga tuleb meeles pidada, et rehepapluse alus on igapäevamaagia, millest osa lihtsalt ka religioonide ymber tiirleb. Maingit usinat loitsudepalumist seal ju ei ole - no mis loitse see kirikuõpetaja, va könn, ikka oskab. Nõiakunst on praktiline oskus, igayhele õpitav vastvalt taibule ja usinusele.

Aga kui sellest viikingiaegsest värgist rääkida, siis loomulikult tuleb ära kirjeldada ka naabruskonna religioonid - ka naabrid peavad ju olema mängitavad, vähemalt NPC-denagi. Mis mõnu on mängida, kui istutakse päevad läbi kodus nagu autistlik sandikari, ilma ilma nägemata ja kaugemale kaemata? Kuidas kurat sa Sigtunat ryystad, kui Sigtuna elanikke mängutehniliselt kirjeldatud pole? (Jah, see peakski olema yks ametlik moodul.)

Isekysimus on lihtsalt, milliseid juppe senistest muinasusundi kirjeldustest autentseteks ja milliseid kirjeldajate isiklikeks kiiksudeks pidada. Mõnigi kord on puhastamisega jälle teise äärmusse mindud. Siin on tegelikult ysna hea otsustuskriteerium olemas. Kogu selle eestimytoloogilise mängu funktsioon on siiski puhtalt meelelahutamine. Nii et see võib kitšilik olla kyll, selles peaksid olema reaalsed kõik populaarsed myydid eesti vägevatest viikingitest ja muistsest õnnea'ast. Kõik, mis sellega sobib, läheb sisse. Kõik värvikas ja omapärane läheb sisse. Ehita nagu disniländi. See ei ole arheoloogiline rekonstruktsioon; autentsus on tore, kuid ei tohi hakata segama mängu nauditavust. Tõde on sõber, kuid Platon on mulle kallim.

Suur Tõll ei tohiks kyll oluline tegelane olla (muidu lähevad ryysteretked liiga kergeks), aga peaks kirjeldatud olema. Mis sellest, et 13. sajandil polnud tast tõenäoliselt keegi kuulnud. Sama käib igasuguste värvikate laenatud elukate kohta, keda võidi kyll muinasajal tunda, end ei pruugitud (näiteks kratt). Kindlasti peaks olema kirjeldatud kogu uusromantiline Kalevi-mytoloogia, ehkki kogu usk sellesse põhineb K-l-v -konsonandireal Tallinna nimes ja kyngastel-vagudel, mis enne vastava rahvakirjanduse levikut võisid hoopis kellegi teise nime kanda. Ja nii edasi.

Ja nii ta käibki.
tribulant
Nati Kõvem Võlur
 
Postitusi: 1270

EelmineJärgmine

Mine Folkloor ja mütoloogia

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


cron
© Dragon.ee | E-post: dragon@dragon.ee | HTML'i kontroll
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.6