Foorumi Avalehele

Jäta vahele kuni sisuni


Ülikute kehastamine ja asjade hind

Ajaloo taaselustamine tema kõigis vormides

Moderaatorid: surra, Ghil, lemmu tabelin

Ülikute kehastamine ja asjade hind

PostitusPostitas Leofwyn 14:08 25. Jaan 2010

Minu isiklik arvamus - kui ei ole ilmtingimata vaja, ei ole mõtet nõuda inimestelt ületamatute raskuste ületamist. Pigem tasuks leida variante, mis vastavas olukorras optimaalseimad oleksid. Kui inimene mängib rolli kord aastas (ja ei ole 100% kindel kas ta seda ka järgmisel aastal teeb), on 16 aastat vana, elab vanemate rahakoti peal, siis kas ta PEAB tellima umbes 10 000 maksma mineva korraliku rõivakomplekti või veetma päevi, kuid, võibolla ka aastaid uurides, otsides ja käsitsi õmmeldes. Või võiks ta ikka jääda soovituslikult väljanägemiselt enamvähemgi pädeva (ent mitte taaskehastajate standardile vastava) riietuse juurde mis on tõenäoliselt masinaga õmmeldud ja mitte 100% materjalidest? Ja larpi puhul rõivastandardi on ju alati määranud GM-id? või ei ole? Minu arusaamist mööda on GM ju jumal, kes keelab, käseb, poob ja laseb ja ütleb mida selga panna ja mida mite... ja sellel ei pruugi taaskehastamisega midagi pistmist olla...
Ehk siis erinev eesmärk tingib erineva rõivastuse, aga kas see on halb?

Zeek, ma vaidlen Sulle vastu autentse riietuse valmistamise osas. Eestis on taaskehastajate hulgas väga tavaline see, et käiakse muinasaja mõistes äärmiselt ÜLIKLIKULT riides (Kristjan Oad on muuhulgas koostanud uurimuse kui palju võinuks üksikud esemed muinasajal meie rahas maksta- ja ütleme nii, et need summad pole väikesed). Toetudes sellele samale uurimusele võiksin öelda, et isiklikult minu enda riidekomplekt= mis koosneb kõladega ääristatud punasest sõbast ja sinisest kleidist, mitmetest ehetest, noast, jne., maksis tol ajal sama palju kui praegu näiteks kõrgmood. Tänapäeva mõistes kannab enamik taaskehastajaid siis rahalises mõistes Pradat ja Guccit, jne.
Aga selge on see, et me ju ei kanna päris elus kõrgmoodi (muidugi mõista, ülikuriideid on kõvasti põnevam valmistada kui lihtsa talupoja omi, eks ole)

Ma kaldusin nüüd natuke teemast kõrvale, aga minu jutu mõte on see, et minu jaoks on nö. "taaskehastajalikult" riides inimene, kelle komplekt on valmistatud kasutades vastavast ajast pärinevaid riietustraditsioone, oskusi, materjale. Ma ei pea oluliseks nõuet, et see komplekt peab olema luksuslik, pigem mitte. Oluline on see, et oleks (nagu öeldud) "taaskehasjalik" ja sel inimesel ei oleks külm. Enamik inimesi muinasajal käis lihtsalt riides- pruunis, kollases, väheste rõivaesemetega, võib-olla ainult sõlega.

Olen tõdenud, et komplekt: linane särk + püksid/kleit, villane kuub + püksid/kleit, mähised, sõba, väike odav raudsõlg, kõige lihtsam punutud vöö, ehk isegi nuga ja jalanõud = on äärmiselt töökindel, ei riiva silma, on (kui mõelda sotsiaalsetele kihtidele muinasajal) ka kõige tõenäolisemalt kunagi igapäevaselt kantud.

Mis selline kostüüm maksab?
Eeldame, et inimene ei oska ise riideid teha ja leiab mõistliku meistri: jalanõud (300), mähised (lõikab ise välja, riie 60), linane komplekt (umbes 300-350), villane (300), sõba (riie 200), vöö (palub umbes emal 20 minutiga ise teha), raudsõlg (ERMi muuseumis 70)

Ehk siis mina saan tulemuseks keskmiselt 1300 krooni (kõik ise õmmeldes jälle tunduvalt odavam). Ja see komplekt on minu jaoks täiesti vastuvõetav, kõik ei peagi printsid olema (see isegi moonutab ju tegelikkust- enamus inimesi oli ikka kesklass). Ma jätan sealt veel välja kõik võimalikud lambanahad, sööginõud ja sellised asjad.

Kui kõik Mytofestil käiksid nii ringi, siis oleks ju lausa lust ja lillepidu. Larparitelt ei ole väga mõistlik nõuda hõbedast nõretavat võimalikult rikkalikku kostüümi, ega ka oodata seda. Samas, taoline "talupojakostüüm" on lihtne ja odav ning mis kõige tähtsam= aitab luua muinasmulli nii kandjale endale kui ka taaskehastajatele endile.

Ma leian, et tuleks lõpetada kõik jutud teemal "oioioioi, taaskehastamine on ikka kõrgem pilotaaž, kõik selleni kohe kindlasti ei küündi ja isegi kui neil huvi ning teadmisi natukene nagu on, siis kindlasti pole neil taolist raha, mida mina juba neile kulutanud olen". Mõttetu, kõigil peab ju lõbus olema.

EDIT:
Tegelikult, ma näen, et on kahte sorti taaskehastajaid: need, kelle jaoks on oluline just keskkond- tavad, kombed, käitumine, ning kahtlemata ise seal sees olemine, kuni selleni välja, et kutsutakse üksteist "tegelase" nimedega. Ning teine seltskond, kelle jaoks on oluline just materiaalne pool- kuidas keegi midagi teinud on, miks ja kust ta on selle saanud, mis eeskujudel, samas aga arvutitest loramine ja kummimadratsid on okei.
Ja kui nüüd mõelda, siis viimaste jaoks tundub ehk kellegi "odavam" kostüüm solvamisena.

Rollimängijatest ja taaskehastajatest- ma usun, et esimest sorti (olustiku-kehastajad) võtavad heameelega kõik rollimängijad oma kampa. Tõtt-öelda ootakski rohkem tõesti selle teemalisi üritusi- puhtaid muinasmänge, kus on suur roll nii rollimängul kui ka materiaalsusel (Eestis praegu rohkem laada-tüüpi taaskehastamisüritused, aga eks pika peale tuleb ka muind žanre)

:)
Viimati muutis Irve, 12:28 27. Jaan 2010, muudetud 2 korda kokku.
Põhjus: Tõstis eraldi ja muutis pealkirja
Leofwyn
Rändur
 
Postitusi: 11

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Xan 14:52 25. Jaan 2010

Miks mulle eelmisest postitusest jäi mulje, et taaskehastajad mängigu ülikuid ja larparid lihtrahvast ning kõik võiksid kohustuslikus korras rahul olla ?

Muide, muistsel aal Käsmus viikingipäevadel ei olnud taaskehastajad sugugi selline jõukurite paraad nagu Mütofestil seda näha võib :) Kiruverre pole kahjuks ise veel sattunud.
Arhitektuurne projekteerimine ja detailplaneeringud - 50 18 059
Xan
Valguse kaitsja
 
Postitusi: 211
Asukoht: Tallinn

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Leofwyn 23:24 25. Jaan 2010

Xan, siis sa lugesid seda natuke vales võtmes.

Muidugi, enesestmõistetavalt, ei pane ma kellelegi piiranguid peale kui uhkeks ta oma komplekti teha tahab :)

Mu jutu mõte oli teine= kui inimene, kellel pole väga suuri huve tegeleda taaskehastamisega just materiaalses võtmes (luua endale üha paremaid ja uhkemaid asju), vaid tahab lihtsalt nautida muinasaegset melu, siis ta võib teha endale väga vabalt ja suhteliselt väheste ressurssidega täiesti arvestatava "kostüümi". Ei ole vaja osta endale 10 000 asju kokku lihtsalt selleks, et teised sind välja ei naeraks, sest nemad on mingil põhjusel harjunud kujutama ennast ülikutena.

Minu jaoks on oluline mõtestatus- kui soovid olla tõsimeelne taaskehastaja oma uhketes nahkades, palun. Kui tahad lihtsalt muinsalt (ja ka kerge vaevaga) olustikku nautida, siis palun.
Kui mõni larpar tahab endale spets Mytoks bling kostüümi teha= see on tore, tehke- tehke!
Leofwyn
Rändur
 
Postitusi: 11

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Dan 0:31 26. Jaan 2010

Leofwyn kirjutas:(Kristjan Oad on muuhulgas koostanud uurimuse kui palju võinuks üksikud esemed muinasajal meie rahas maksta- ja ütleme nii, et need summad pole väikesed). Toetudes sellele samale uurimusele võiksin öelda, et isiklikult minu enda riidekomplekt= mis koosneb kõladega ääristatud punasest sõbast ja sinisest kleidist, mitmetest ehetest, noast, jne., maksis tol ajal sama palju kui praegu näiteks kõrgmood. Tänapäeva mõistes kannab enamik taaskehastajaid siis rahalises mõistes Pradat ja Guccit, jne.


Kust ma seda Kristjan Oadi uurimust lugeda saaks ? ESTER ei andnud ühtegi vastet...

Gucci ja Prada on kaubamärgid, ning ei tee midagi tehnoloogilselt erinevat tavarõivastest. Tänapäeva kommertsi nähtusi (nime, kuid mitte kvaliteedi poolest kõrgemaks hinnatud kaubad) kõlbaks ehk võrrelda vaid tolleaegsete Ingerlite mõõkadega ?

Kas sa pead silmas riiete kvaliteeti või materjali, millest need tehtud ? Või seda, kuidas need tehtud ? Ma pole taaskehastaja, aga piisavalt kaua vastavate inimestega suheldes olen aru saanud et tehakse nii kolme-meetri reeglite põhjal osasid rõivaid ja teisi muinasaegseid materjale ja töövõtteid algusest lõpuni kasutades.
Dan
Tuleloitsija
 
Postitusi: 800

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Zeek 0:37 26. Jaan 2010

Vaatame palun minu postitust veelkord üheskoos:
Mütofest ei ole ju seadnudki eesmärgiks olla taaskehastav ettevõtmine? Pigem on püütud ühele platsile kokku saada taaskehastajad ja rollimängijad. Ja kas ühise autentsusstandardi kehtestamine on sellisel juhul mõistlik?
[
Kui inimene mängib rolli kord aastas (ja ei ole 100% kindel kas ta seda ka järgmisel aastal teeb), on 16 aastat vana, elab vanemate rahakoti peal, siis kas ta PEAB tellima umbes 10 000 maksma mineva korraliku rõivakomplekti või veetma päevi, kuid, võibolla ka aastaid uurides, otsides ja käsitsi õmmeldes. Või võiks ta ikka jääda soovituslikult väljanägemiselt enamvähemgi pädeva (ent mitte taaskehastajate standardile vastava) riietuse juurde mis on tõenäoliselt masinaga õmmeldud ja mitte 100% materjalidest?


Ehk siis oli see vastus Irve küsimusele et kas larparid ja taaskehastajad peaksid Mütofestil ühe standardi järgi riides käima. Mina arvasin ja arvan jätkuvalt et ilmtingimata ei pea, sest nõuab aega ja kipub olema suhteliselt kallis kui püüda võimalikult ajastutruult teha. s.t. kas on vaja asja nii keeruliseks ajada kui eesmärgid on veidi teised nagu ka võimalused?

Leofwyni postitusest ei saanud ma aru, kas soovitus oli mõeldud larparitele või taaskehastajatele?

Põhjendus:
keegi ei räägigi sellest, et larpar peab ülik hõbedas olema (kuigi jah, kes ei tahaks). Juttu oli sellest, et kas on vaja nõuda larparitelt sama mida nõuavad iseendalt taaskehastajad? Ja meenutan siinkohal, et mitte kõik taaskehastajad ei tegele (ainult) muinasajaga. See rahanumber sai välja öeldud võttes aluseks turuhinnad õmblemisele (mitte tudengite vaid nende töö hinna kes sellega endale leiva lauale teenivad), kvaliteetsed materjalid (millest osasid Eestist praktiliselt võimatu saada on) ja kogu juurde kuuluva lisaatribuutika (millega kah kohati Eestis parasjagu raskusi on) ning jättes välja meesterahvaste sõjavarustuse. Ja see on mõnes suhtes üsna tagasihoidlik hinnang lähtuvalt minu enese arvamusest ja senisest praktikast. Ma ei ole väitnud, et see on summa mille PEAB välja käima igaüks kes end vanamoodi riidesse tahab panna, see number pärines lausest, kus ma rääkisin, et kas on mõtet sinna seada kohustuslikuks/nõutavaks riietust, mille puhul väljaminekud võivad üsnagi suureks osutuda, seda eriti juhul kui tegu ei ole tõsiuskliku taaskehastajaga kellel on võimalus kulutusi teha ja nende eest vastutust kanda. Need, kellel see plaan on, nuputavad ise välja, mida nad vajavad, kust nad selleks vahendid ja materjali hangivad ning kes selle lõpuks valmis teeb ja mis nende riietega hiljem peale hakatakse. Ehk siis ei olnud juttu taaskehatajaLIKULT riietumisest vaid sellest, mida "karmid, vastikud tähenärijatest ja aut(ent)istidest ja elitistidest taaskehastajad" silmas peavad kui nad tahavad teha endale võimalikult ajastutruud rõivastust.

Ehk siis
1. kui õmmelda lasta siis on 3 võimalust:
a. õmmelda ise - kõige odavam, nõuab mõningasi oskusi mis õnneks on omandatavad ja aega (rohkem kui siis kui sellega tegeleb keegi, kellel on kogemus ja vilumus) ja eelkõige teadmisi
b. leida mõni tuttav tudeng, ema, sõbranna vms kes küsib vähe raha ja õmbleb asja valmis (taaskehastamise tarbeks siis käsitsi). Kiirus oleneb tegijast, hind samuti, enamasti väga kalliks ei lähe, kuid sageli ei viitsita niimoodi aastaid järjest õmmelda (kahjuks). Hea on, kui õmbleja valdab teemat, kuigi selliseid ei ole alati kuigi lihtne leida, kuid kui sellega on raskusi siis a.1. leida keegi kes teeb valmis lõikejoonised, a.2. minna kursustele, saada teadmised ja teha algtöö ise, a.3. uurida kõik ise välja. viimane on kõige odavam aga ka kõige aeganõudvam.
c. võtta appi mõni professionaal. Raskus - neid, kes teemat valdavad ei ole väga palju ja nad ei pruugi olla odavad. Juhul kui lõikejoonised on olemas võib minna õmblustöökotta, nendest on selliseid, kes suudavad valmis õmmelda õige ja hea asja ja neid kes ei suuda. Juhul kui te leiate sellise kes suudab, ei ole ta tõenäoliselt kõige odavam. Näide: 300kr/h käsitsiõmblus (soovijatele jagan kontakti, teevad imeilusat tööd). Olenevalt õmbluskiirusest suudetakse kvaliteetse peene õmbluse puhul õmmelda tunnis kuni 1,5 meetrit, mõned erilised nobenäpud ehk pisut enam. Halliste tüüpi naistesärgil (linasel) on umbes 4-6 m õmblusi. Vahel kasutatakse varianti kus pikad õmblused on masinaga ja kõik nähtavad õmblused käsitsi (2 m reegel), sellisel juhul tulevad summad tunduvalt väiksemad, kuid siiski üsna arvestatavad.

Materjalidest:
Kaliteetne, ajastuliselt korrektne villane kangas, mis on küll masinaga kootud aga näeb piisavalt hea välja maksab alates (!) 300 kr/m, aeg-ajalt leiab küll ka Abakhanist kangaid, kuid harva seda, mida just vaja ning harva täisvillast. Käsitsikootud sõbakangad maksavad olenevalt tegijast kuni 1000 kr/m.
Linane kangas - saab odavalt, alates kuskil 50-60 kr/m, jahtides käsitsikootud kangaid siis oleneb kust osta - sama kuni 100-120 kr/m, kanga laiuseks 20-80 cm. ALATI võib juhtuda et saab odavamalt...või siis kallimalt.

Lisanditest. peenikese kodukootud linase särgi sisse ei tahaks raudsõlge, suurt ja robustset...ja tegelikult ei ole pisikesed pronkssõled üldse NII kallid. Pealegi ei tea, et Eesti leidude seas massiliselt raudsõlgi oleks (nii nagu on messingsõlgi). Korrektseid ajastukohaseid ehteid teevad vähesed ning kui on vaja rohkem ehteid, pandlaid, lisandeid jms siis ei pruugi see kuigi odav olla

Jalatsitest - nahk+töö. Odav see ei tule, kui just poest kummitallaga masstööpastlaid ei osta. Pastelde hinnad algavad kuskilt 300 kroonist, kingad/saapad alates umbes 2x see hind. Iga taaskehastaja riietuse juurde pastlad ei sobi.


Selleks, et muinasmoodu välja näha EI PEA selliseid kulutusi tegema. Küll aga mingil veidral põhjusel mingid veidrad taaskehastajad, kelle eesmärgiks on teha asju võimalikult sellelähedaselt kuidas esivanemad TAHAVAD kulutada võimalikult heade materjalide, võimalikult ajastutruude lisandite ja muu sellise peale.....ja soovivad et neile jäetaks see õigus...

P.S. Leofwyn jõudis natuke täiendada. Lisan veelkord, et see number ei ole kohustuslik vaid näitab, palju mõned meist (mõned rohkemgi veel) on olnud valmis kulutama. Alati saab odavamalt, lihtsamalt jne. jne. eriti kui ise teha ja mitte ajada taga kanga koelõngade jämedust ja õmbluspistete pikkust...
P.P.S Kõik kauem tegelenud taaskehastajad kipuvad omama lihtsaid ja pidulikke riideid, mida kantakse vastavalt olukorrale - töö ajal tööriideid, pidu ajal piduriideid (või nii pidulike kui hetkel endale lubada saadakse või mõistlikuks peetakse). Sai isegi suvel nädal aega linases vöötatud särgis ja paljajalu ringi lipatud, sest oli vaja tööd teha ja polnud aega ja põhjust pidu pidada.
Viimati muutis Zeek, 1:02 26. Jaan 2010, muudetud 1 kord kokku.
"nil volenti impossibilis est"
Zeek
Rändlaulik
 
Postitusi: 163

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Trexxx 0:46 26. Jaan 2010

Jah!!! Kuhu jäid see aasta kõik need idamaised napis bling kostüümis tantsijatarid - chainmail bikinidega - küsin ma???

Mis puutub taaskehastajate aasta aastalt uhkemateks muutuvatesse rõivastesse, siis on see asjade loomulik areng. Vanad talupoeglikult maalähedased rõivad räbalduvad pikapeale konditsiooni kus nende kandmine võiks tekitada publikus arusaama, et ERANDITULT KÕIK käisidki nii riides. Mis jällegi loob vale arusaama toonasest elust olust - millest nigunii tehakse ainult oletusi. Võibolla keegi teab milline oli uhkete ja mitte nii väga uhkete riiete omavaheline protsentuaalne suhe. Mina ei tea.

Lisaks sellele vanasti aegajalt käisid teatavad ratsa rikkaks TM tüübid makse kogumas, niiet midagi väga uhket ei jäänudki järele mida selga panna (või millest riiet teha) sõlgedest ja muust mudrust rääkimata. See oht tänapäeval taaskehastajaid kahjuks ei ähvarda - ja nii nad siis muutuvadki oma välimuselt järjest rikkalikumateks.

Atraktiivsel väljanägemisel on ka teine põhjus. Meil on tarvis head välja näha selleks, et Taaskehastamist POPULARISEERIDA. Saage aru me ei kõida räbalatega kedagi. Ei meediat, investoreid, ega ka tulevasi taaskehastajaid.

Ja kui nüüd keegi küsib, et milleks on vaja taaskehastamist populariseerida siis vihje korras ütlen ,et igasugused väljakaevamised ja uuringud maksavad RAHA. Seega igasugune positiivne tuntus mida avalike üritustega saadakse kulub meile marjaks ära. Sest järsku otsustajad inimesed kalduvad kergemini kätt alla panema kui on vaja kas mingit kohta või mingit üritust läbi viia kui me oleme maailmakaardil olemas. Mitte ei maksa kõike omast taskust kinni.

Mis puutub aga orjadesse ja ülikutesse :)
Fotevikenis kunagi mult üks viiking küsis, et miks ma ääsile tuld teen - see ju orja amet? Mina selgitasin talle, et ta eksib, see pole orjatöö mida ta näeb vaid minupoolne vabatahtlik abi inimesele kes teeb minu arvates vajalikku tööd, sest ka mina saan sealt kasu kui ta oma töö varem ära teeb mitte ei vindu sellega kuni pimedani.
Viimati muutis Trexxx, 11:45 26. Jaan 2010, muudetud 1 kord kokku.
"Meest eristab hobusest mõistus - mõnikord ka sadul."
- Hagar hirmus

" On võimatu olla masenduses kui sul on õhupall. "
- Vinnie PUHH -
Trexxx
Võlur
 
Postitusi: 1030
Asukoht: rehabiliteeritud

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Kristjan Oad 1:28 26. Jaan 2010

Zeek ja Leofwyn, räägite üksteisest mööda vist.

Leofwyn ütleb, et üdini autentse komplekti saab teha 1300 krooni eest. See-eest ei ole see üliku komplekt, vaid lihtsa maaharija (muiste nii üheksa inimest kümnest, eks ole) oma. Autentsuselt vastab nn. viie meele reeglile (inimese loomuliku taju piires ei ole võimalik ebaehedusi tuvastada, kui neid ka olema peaks - nt kvaliteetne linane kangas võib olla nii käsitsi kui masinal tehtud, tulemuse järgi üheselt vahet teha ei anna). Autentsus on, (liigset?) edevust ei ole.

Ütleb minugi kogemus inimeste aitamisel ja organiseerimisel, et igale muinasüritusele igati pädevad muinasrõivad pole tõesti mingi imeloom, mida keeruline-raske hankida-teha oleks. Õpetussõnu on täiesti võimalik piltidega täiendet tekstidokumentideks koondada, millest iga huviline üheselt aru saab. Materjale on leida, kui sellega tegeleda. Soovi ja huvi peab vaid olema.


Muinasaja uurimine ja sellest inspireerumine on igas vormis tore. Ent mina jään Trexxxuest eriarvamusele selles osas, et olgu edevus ja stiilne väljanägemine kuitahes äge, laagritäis väärismetallist raskeid tegelasi pole kuidagipidi ajastutruu.

Tähendab, kui eesmärgiks ongi leidudest koopiate tegemine, rekonstruktsioone kandvateks mannekeenideks olemine, siis küll.

Ent kui eesmärgiks on mingisuguse muinasaegse olustikupildi loomine (endale kui ka külastajatele), nö. tükikese muinasaja elustamine, siis ei saa pelk arheoloogiapõhine autentsus jääda ainsaks kriteeriumiks.

Aga mulle meeldib nii. Trexxxule meeldib ilmselgelt teisiti. Igaühele oma.


Dan, Mütofesti tarbeks sai uurimust kohendatud, ent majanduslik pool jäi täies mahus sisse. Muinasmaa foorumist peaksid leidma.
Kristjan Oad
Tuleloitsija
 
Postitusi: 819

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Hulkur 9:30 26. Jaan 2010

Võtan sõnasabast kinni

Kristjan Oad kirjutas:laagritäis väärismetallist raskeid tegelasi pole kuidagipidi ajastutruu.


Laager tähendab reisivaid/rändavaid inimesi. Reisib inimene kes saab seda endale lubada. Kui ta saab endale reisimist lubada, siis saab ta ka endale selle võimekuse väljanäitamist lubada.

Tavaline talumees oma põllu ja kariloomade juurest ei reisinud kuhugi. Kui käis ööks naaberkülas pidus, siis hommikul oli vaja juba tagasi olla. Loomadel on üsna ükskõik, kas sul on pea haige või mitte. Selle teadmise jaoks ei ole vaja isegi taaskehastaja olla, piisab kui natuke vanavanemate elu jälgida.

Siinkohal tuletan meelde rollimängu tegelase loomise olulist küsimust: miks sa siin oled ?

Kui tahta lõpuni ajastutruud olustikupilti tekitada, siis tuleb ka sellele küsimusele vastata.
2B or not 2B = FF
Hulkur
Haldjate sõber
 
Postitusi: 311
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Irve 11:49 26. Jaan 2010

Huvitav jah, et sulaste ja orjade taaskehastamise huvi niivõrd madal on :D (Mõlemaid võiks ju reisile kaasa võtta)
Irve
paranoik
 
Postitusi: 6659
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Trexxx 12:08 26. Jaan 2010

Laagritäis väärismetallist raskeid isikuid...

Juba vanal hallil ajal oli tähtis see milline sa välja nägid. Jõukas väljanägemine saatis teistele selge sõnumi:

Me oleme oma ettevõtmistes - millised need ka ei oleks - edukad.
Me oleme osavad kauplemises, röövimises.
Meie naised teevad kõige paremat kangast.
Meie kari kosub ja vaenlased pagevad juba meie nime kuuldes.
Meie jaksame enda kaaskonda võtta kõige kuulsamad sõjamehed, laulikuid ja käsitöölised.
Meie jumal on vägevam kui teie oma.
Parem suhtuge meisse lugupidamisega või muidu... :)

Ja see on sõnum mida edastatakse läbi jõuka väljanägemise, on umbes nii vana nagu inimkond ise.
Sama vana nagu karukihvadest kee küti kaelas, või uuemal ajal Paraad Punasel väljakul.

Nüüd kui see sõnum kohale jõudis, võis suhteliselt tõenäoliselt oletada, et kõik potensiaalsed vaenlased pistavad oma rusika taskusse ja hea läbisaamine on vähemalt mõneks ajaks (laadarahu ajaks) tagatud.

Ka vaeseimad neist olid riietatud nagu kuningad - nimetage seda rollimänguks kui soovite.

Aga jah. Igaühele oma.
"Meest eristab hobusest mõistus - mõnikord ka sadul."
- Hagar hirmus

" On võimatu olla masenduses kui sul on õhupall. "
- Vinnie PUHH -
Trexxx
Võlur
 
Postitusi: 1030
Asukoht: rehabiliteeritud

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Trexxx 12:11 26. Jaan 2010

Irve kirjutas:Huvitav jah, et sulaste ja orjade taaskehastamise huvi niivõrd madal on :D (Mõlemaid võiks ju reisile kaasa võtta)


muhaha
Orjade taaskehastamine on meil ebapopulaarne jah. Kui see oleks populaarne siis me oleksime seniajani orjad.
edit2. Orjadega reisile minek on halb mõte:
1. sa pead neid valvama, et nad jalga ei laseks. (liigne närvikulu)
2. võib neile pähe tulla idee võõral maal olles oma peremehele nuga selga lüüa.
3. võõras kojas külas olles võib kergesti tüli tõusta kui mõni selle orja sugulane juhtub olema näiteks äkilise meelega ja viibima samas kojas.

orjad kõlbavad ainult peremehe kodus maja pidama kodakondsete valvsa pilgu all. Ka ümberkaudsed naabrid teavad, et tegu on orjaga ja see muudab põgenemise kordades raskemaks.
Ja lisaks kõlbavad orjad oma sugulaste poolt väljaostmiseks. Seda muidugi juhul kui nende sugulased jaksavad neid välja osta.

leidsin eelnevatest postitusest ühe lausejupi mis kõlades eriti just tütarlapse suust on liiga hea, seda oleks patt mitte tsiteerida. Pärl on välja toodud värvilisena.

tsitaat algab
Leofwyn ütles:
Ma kaldusin nüüd natuke teemast kõrvale, aga minu jutu mõte on see, et minu jaoks on nö. "taaskehastajalikult" riides inimene, kelle komplekt on valmistatud kasutades vastavast ajast pärinevaid riietustraditsioone, oskusi, materjale. Ma ei pea oluliseks nõuet, et see komplekt peab olema luksuslik, pigem mitte. Oluline on see, et oleks (nagu öeldud) "taaskehasjalik" ja sel inimesel ei oleks külm. Enamik inimesi muinasajal käis lihtsalt riides- pruunis, kollases, väheste rõivaesemetega, võib-olla ainult sõlega.
tsitaadi lõpp

Kommenteeriks seda nii: võibolla tõesti käidi ringi ainult sõlega (milline vallatu mõte).

Taaskehastajad ei ole loonud "taaskehastajalikult rikkalikku" riietamise standartit. Mitte kunagi ei ole olnud sellist otsust, et "nüüd te peate endale kõik muretsema Muinasaegse Prada TM" ega saa seda ka kunagi olema. Me ei heida kellegile ette kui ta ajab läbi lihtsama rõivastusega. Niiet minu arvates on siis tegu rolliängi väljapääsemisega.

Olge õnnelikud, et need patuselt rikkalikud esemed mille koopiaid võib näha inimeste küljes (vööd jne) ja mille originaalid on fondides luku ja riivi taga nii, et neid mitte kunagi mitte keegi ei näe on inimestele näha ja katsuda. (ok näevad ainult need kes on oma elukutsevalikus pühendunud ajaloo uurimisele nagu ajalooteadlased)

Täitsa põnev vaatamisväärsus Stockholmi ajaloomuuseumis on kullakamber. Viikingiajast pärit kuldesemetega. Keegi pole piisavalt loll (ja rikas), et neist hakata koopiaid tegema. Nii ei jõua nad kunagi ka taaskehastajate rõivaste aksessuaaridena üritustele. Enamikul inimestel pole aimugi, et need eksisteerivad. Tõsi küll enamik tollest kogust ei ole kuulunud ühte ja samasse aardesse. Niiet vaevalt võib kellegi kaelas näha poolekiloseid kullast kaelavõrusid.
Viimati muutis Trexxx, 13:06 26. Jaan 2010, muudetud 2 korda kokku.
"Meest eristab hobusest mõistus - mõnikord ka sadul."
- Hagar hirmus

" On võimatu olla masenduses kui sul on õhupall. "
- Vinnie PUHH -
Trexxx
Võlur
 
Postitusi: 1030
Asukoht: rehabiliteeritud

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Ocazy 12:16 26. Jaan 2010

Gucci ja Prada on kaubamärgid, ning ei tee midagi tehnoloogilselt erinevat tavarõivastest. Tänapäeva kommertsi nähtusi (nime, kuid mitte kvaliteedi poolest kõrgemaks hinnatud kaubad) kõlbaks ehk võrrelda vaid tolleaegsete Ingerlite mõõkadega ?

Tõsi ta on, aga peale Cucci ja Prada on meil veel rõivadisainereid kelle kohta võib just seda öelda. Need kes teevad midagi tavarõivastest erinevat. Nende disainerite riided on Cucci ja Pradaga võrreldes veelgi kallimad ja pean kahetsusega ütlema, et siin ei ole asi ainult nimes. Näiteks sobib siia Rick Owens.
Kindel see, et ka mistahes teisel ajal olid sellised tegelased ja klientuurgi nende jaoks olemas.
Ocazy
Ruunitundja
 
Postitusi: 424

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Alari 14:03 26. Jaan 2010

Kristjan Oad kirjutas:Zeek ja Leofwyn, räägite üksteisest mööda vist.

Leofwyn ütleb, et üdini autentse komplekti saab teha 1300 krooni eest. See-eest ei ole see üliku komplekt, vaid lihtsa maaharija (muiste nii üheksa inimest kümnest, eks ole) oma. Autentsuselt vastab nn. viie meele reeglile (inimese loomuliku taju piires ei ole võimalik ebaehedusi tuvastada, kui neid ka olema peaks - nt kvaliteetne linane kangas võib olla nii käsitsi kui masinal tehtud, tulemuse järgi üheselt vahet teha ei anna). Autentsus on, (liigset?) edevust ei ole.

Zeek rääbiki sellest, et ka odavalt on võimalik endale komplekt valmis teha, kuid on ka inimesi, kelle jaoks on tähtsam teha see komplekt võimalikult autentne, mis tähendab ka seda, et selle jaoks kulub rohkem raha. Ka lihtsa inimese riietuse võib teha kallilt kui kasutada käsitsi kootud kangast, samas on jälle küsimus rahas - kui teha korralikust kallist kangast riideese, siis võiks see ju juba uhkem olla. Mida autentsemalt sa tahad riietust teha, seda kallimaks see läheb, kuna aetakse taga paremaid kangaid ja aksessuaare, mis ka maksavad rohkem. Samas ei nõuta seda, et nii peab igaüks tegema- eks see on iga inimese enda asi, et kui autentsed ja kallid riided teha.
Minu arvates on küll võimalik vahet teha, et kui heast kangast on miski valmis tehtud, lihtsalt tuleb veidi hoolikamalt vaadata, kuid see ei ole midagi võimatut, kui oled näinud erineva kvaliteediga kangaid piisvalt.

Ent kui eesmärgiks on mingisuguse muinasaegse olustikupildi loomine (endale kui ka külastajatele), nö. tükikese muinasaja elustamine, siis ei saa pelk arheoloogiapõhine autentsus jääda ainsaks kriteeriumiks.

Mis siis on teised kriteeriumid? Mind huvitab, et kust te võtate, et teie nägemus muinasaja tavade, kommete ning käitumise kohta on õige ning te suudate elustada muinasaega - tavade ja kommete kohta ei ole ju säilinud praktiliselt midagi.

http://www.mytofest.ee/phpBB3/viewtopic.php?f=92&t=894

See on vist see uurimus
Kiirelt vaadates jäi hindade juures jäi silma, et raua hind on kuidagi paigast ära
nuga ~ (7500 kr)
kannused ~ (50 000 kr)
ja
1 kg rauda ~ (1250 kr)
oskustöölise tööpäev ~ (2500 kr)
Nuga ja kannused kaaluvad paarsada grammi, kui nüüd leida, et materjali läks näiteks 500 krooni (400g) eest, siis noa tegemiseks pidi minema ligi 3 päeva. See ei ole loogiline, sest noa tegemine võtab ikka kõvasti vähema aega.
Kannused on ka oma konstruktsioonilt lihtsad, kui need jaoks läks materjal maksma ka samapalju, siis 20 päeva ikkagi nende valmistamiseks ei kulu. Teised terasest asjad on ka võrreldes terase hinnaga ikka ülikallid
Alari
Haldjate sõber
 
Postitusi: 337
Asukoht: Tallinn

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Ocazy 14:21 26. Jaan 2010

Kannustega see lugu, et need olid ikkagi sõdalase sõdalase saapa küljes ja lisaks vajadusele ka uhkuseasi. Seda enam, et muinasajal sõitis mees hobusega lahinguvälja ligi, pani hobuse kammitsasse ja läks siis jala vaenlast lööma. Ilma kannusteta saab üks vabatmees ratsa sõita küll.
Kindlasti kandis munasajal kannuseid vaid rikkam ja vägevam sõjamees. Keskajal olid rüütli tunnuseks kuldsed kannused ja need ei saa kindlasti paljalt materjali raha maksta. Ja vaata palju hobune maksis!
Ammustel aegadel oli suur rikkus ikkagi väga väheste kätte koondunud. Seetõttu tunduvad enamik asju päris loogilised. Sõjaratsut ei oleks üks põllumees kas siis osta suutnud kui ta 30 aastat oma pere näljas oleks hoidnud, samal ajal, kui vapiga mees mitutkümmet sõjasulast ülal pidi pidama.
Küll aga tundub minule kahtlane see asi : linane särk ~ 600 söögikorda (15 000 kr)
See linane särk pidi küll 1095 aasta Pariisi moepäevade catwalkilt pärit olema, ma mõtlen.
Ocazy
Ruunitundja
 
Postitusi: 424

Kasutaja avatar

Re: Larp ja taaskehastamine

PostitusPostitas Kristjan Oad 14:47 26. Jaan 2010

Alari: uurimuse allikad on lõpus täitsa olemas. Oled teretulnud kaasa mõtlema, miks mitte omalt poolt alternatiivset analüüsi koostama. Tore, kui lugedes tekib tähelepanekuid ja mõtteliikumisi - taaskehastamine ainult võidab. :) Võime ka eraviiliselt diskuteerida, võin mõttekäike ja allikaväljavõtteid esile tuua, kui see Sind tegelema innustaks.

Ocazy: linane tõenäoliselt oligi võrdlemisi kallis materjal. Ent - allikad on antud, võin ka arutelus kaasa lüüa. Mida rohkem mõtlejaid-arutlejaid, seda parem.


Trexxx:
teataval jõukusel ning ülepakutusel on vaks vahet. Miskipärast kiputakse end võimalusel ehtima nõnda uhkelt, nagu seda on rikkaimad panused, mis meilt teada, või rohkemgi veel.

Kes aga olid need nõnda külluslikult kaunistatud inimesed? Nii terve mõistus kui arheoloogid nõustuvad, et eliit, valitsev klass. Linnuste omanikud, elukutseliste sõjameeste isandad-emandad, suurtelt aladel maksu kogujad.

Analoogset selgitasin ka suurte rollimängude sisemise ebaloogilisuse kohta - kui ülikud pole erandid, kui iga üliku kohta pole mitut (mitte-laagri oludes mitukümmet) lihtsamalt rõivis inimest, siis see pilt ei ole just adekvaatne.

Mõõdukus on teine teema. Kolme adramaa peremees võis samuti lasta tüdrukutel kangast teha, siis telgi venesse panna ning kui saak käes, kaubitsema sõita. Kahtlemata näitas ta oma jõukust ka välja. Ent hõbedast sõlg, vähe rikkamat värvi kuub, võib-olla isegi veidi ilustatud mõõganupp - see on realistlikum tase.

Kiusatus kopeerida kõige uhkemaid-rikkamaid leide on puhtinimlikult muidugi suur ja enese ehtimise tung ei ole midagi arusaamatut. :)

Xan: mina isiklikult ei oska Su mõttekäikudega kuidagi kaasa tulla, sest Sinu tõmmatud joon - larparid | taaskehastajad - vähemasti minu kogemuses nõnda range ei ole.

Tean mitmeid inimesi, kes alustasid Mütofesti larbil mingisuguses kostüümis olijatena, seejärel puhtalt kostüümi arendamise huvist hankisid omale muinasaegsete rõivaste rekonstruktsioonid (käsitsi õmmeldud, põhjamaistest looduslikest materjalidest jne loomulikult), seejärel leidsid, et ka elu-olu võiks ju olla ajastutruu - ning praeguseks ei kasuta nad ürituse (vahet ei ole, kas Kiruvere või Mütofesti) jooksul pea üldse tänapäevaseid esemeid - sest elamus on nõnda lihtsalt suurem. Teinekord osalevad nad ka täiesti fantaasia-teemalistel rollimängudel, samas üks noormees hiljuti uuris Eesti luukammileide, et tehtavale kammile autentset ornamenti leida.

Sildistamine on üks surnult sündinud üritus. :)

Mis puutub ühele üritusele mahutamisesse, siis Mütofestiga seoses on uuenduslikke mõtteid - kuigi, mis seal salata, häbematult lihtsaid. Märksõnadeks stiil ilma detailirõhuta, atmosfäär ja tunne ilma liigse stressita.
Kristjan Oad
Tuleloitsija
 
Postitusi: 819

Järgmine

Mine Taaskehastamine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


cron
© Dragon.ee | E-post: dragon@dragon.ee | HTML'i kontroll
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.6